Hans van der Loo – Energy Boost voor jezelf, je team en je organisatie

Energy boostNa het lezen en bespreken van We hebben er zin in! (2012) was ik benieuwd naar de release van het nieuwste boek van Hans van der Loo, Energy Boost voor jezelf, je team en je organisatie. Tijdens een zogenaamde freelunch webinar presenteerde de schrijver de kernboodschappen uit zijn werk en daagde de organisatie – vlak voor Sinterklaas – om op rijm te reageren en kans te maken op een gratis exemplaar. Dat is typisch een uitdaging die ik wel wilde aangaan, met resultaat!

Energy Boost verkent de mogelijke reacties op uitdagingen. Als een beter moet presteren dan voorheen? Er een beroep wordt gedaan op het personeel, een reorganisatie wordt aangekondigd of juist een nieuw bedrijf wordt gestart? Geef je gas, rem je bewust of doe je helemaal niets. Van der Loo deed onderzoek naar het benutten en weglekken van energie in teams en organisaties in Nederland met ontnuchterende resultaten. Dan maar bij de pakken neerzitten en genoegen nemen met de Hollandse zesjescultuur? De auteur niet. Shit happens, maar ook shift happens (The future of work is already here, schreef Lynda Gratton). Met een egelhouding kom je niet aan de overkant van de weg. Aan de hand van de metafoor van een ontstekingsmechanisme en energiebronnen is presteren omdat je er zin in hebt het wensbeeld. Wat volgt is een verkenning langs de elementen van het ontstekingsmechanisme; autonomie, zelfvertrouwen, positiviteit en optimisme. Daaromheen als op een echt fornuis vier pitten die perspectief, ambitie, bevlogenheid en verbinding ‘aanzetten’ of ‘uitdoven’, al naar gelang je energie krijgt of verliest op deze punten. Kun je altijd pieken? Nee, het is goed om van tijd tot tijd gas te minderen. Kortstondige oplevingen (misschien je beeld bij een boost, hoewel Van der Loo het anders bedoelt) hebben geen blijvend effect, een structurele en consistente energiestroom, waarin samenwerken, aanjagen, focus op sterktes, empathie en synergie voorbeelden van ‘krachtlessen’ zijn, wel. De Hot Spots van Lynda Gratton, maar ook inspirerende praktijkvoorbeelden van Starbucks, Google, Handelsbanken, Accor Hotels en het Koninklijk Concertgebouworkest helpen om jezelf, je team of organisatie een energy boost te geven en de energie niet langer te laten weglekken. Helemaal niet erg om in klein verband te beginnen met aanjagers, beïnvloeders. Het boek is vergezeld van een werkboek in PDF vol links naar verdiepende literatuur, filmpjes, tests en opdrachten. Ben je in één keer klaar? Nee, ik vond dit zo’n rijk gevuld boek, dat ik ‘m graag met werkboek erbij nog eens doorneem.

Een PDF met voorbeeldhoofdstuk is beschikbaar.

Over de auteur

Hans van der Loo is adviseur, publicist en spreker op het gebied van gedrags- en organisatieverandering. Visie- en strategieontwikkeling, gedragsverandering en prestatieverbetering zijn de thema’s waar hij zich op richt. Hans heeft in veel bedrijven en organisaties in binnen- en buitenland gewerkt. Hij is niet aan een bepaalde branche of sector gebonden. Overal waar mensen in organisaties bij elkaar komen, wordt van zijn kennis en diensten gebruikgemaakt.

Hans is in het verleden aan verschillende adviesbureaus (&Samhoud, Pentascope) verbonden geweest, maar werkt tegenwoordig zelfstandig. Dat laatste is overigens relatief, want hij werkt nauw samen met bureaus als Bindje, Flow Resulting en Turner. Eerder heeft hij de boeken Plezier en Prestatie, Kus de visie wakker en We hebben er zin in! geschreven. Ook verschenen van zijn hand de luisterboeken Soul management, De kracht van de cirsiskampioen en Visionair leiderschap. Voor Managementboek Magazine en Managementsite schrijft hij regelmatig artikelen en columns.