Van #Kerk2013 kan elke community leren

Kerk2013 LogoVoor de 2e keer organiseerde de Protestantse Kerk Nederland (PKN), de Protestantse Gemeente Utrecht met Isimedia en Nowonline een interkerkelijke congres  over kerk, social media en internet voor iedereen die actief is in de organisatie van christelijke gemeenschappen en zoekt naar de rol van de kerk in een sterk digitaliserende en individualiserende wereld. Voor en door christenen die social media willen inzetten om het evangelie uit te leggen, hun kerk of gemeenschap onder de aandacht brengen of verbinding zoeken met eigen achterban en/of andere mensen. Net als vorig jaar uitverkocht, dat wil zeggen 200 mensen die op het evenement Kerk2013 afkwamen. Het thema: Social media: missionaire buitenkans of drukte om niets?

Mensen ontmoeten

Het is fijn op zo’n dag mensen die je doorgaans alleen via Twitter volgt of spreekt, eens ‘echt’ in de ogen te kunnen kijken. Vandaag was het een weerzien met Edwin Poot, een eerste handdruk met Harold Post,  Fred Omvlee en Luc Tanja. Harold Post uit Hoogeveen vertelde in zijn workshop over de ervaringen met twitteren tijdens kerkdiensten, kortom de praktijk achter @zegendelen, interkerkelijke @kerktweets en zijn eigen Baptistengemeente @bethelhgv. Fred Omvlee deelde de betekenis van missionair zijn voor het PKN initiatief mijnkerk.nl als nieuwe kerk. Fred zelf naast zijn @fromvlee ook de man achter de Twitter usernames @predikantpastor@opgoedgerucht@gvpresent@mijnkerknl@elviskapel en @socialsundaynl. En Luc Tanja gebruikt in zijn straatpastoraat in Amsterdam een reeks aan social media om dak- en thuislozen te bereiken.

Trends en ontwikkelingen

https://twitter.com/hjvanderklis/status/399103854643789824 Eric van den Berg van Isimedia is pleitbezorger van een social media visie en beleid in kerken. Gegeven de ontwikkelingen in technologie en hoe de buitenwacht tegen religie online aankijkt, is dat nodig. Vervangende religies, zoals de Church of Google of de als kerk ingerichte Apple Store inclusief rituelen en symbolen, zijn dichterbij dan je denkt. https://twitter.com/ottogrevink/status/399106706707578880 Plotten in volwassenheidsmodellen, het in KPI’s of scorekaarten verankeren van meetbare doelen, is meer voor voor consultants dan de gemiddelde kerkenraad, maar kan helpen. Al te technocratische vergezichten zullen niet helpen in de acceptatie nu, het aangedragen idee van een iDeal knop op de website als moderne manier om te collecten wellicht sneller. Het is dan religie online: aanvullend op de vaak offline plaats hebbende praktijk van geloven en gemeentezijn.

There’s an app for that

Zelf was ik bij de presentatie van de app Bible-Fit  van Ark Mission. Anders dan andere bijbellees-apps biedt deze een ingang via ‘hoe voel je je nu?’ en ‘wat is er gebeurd?’. Levensvragen, omstandigheden als prikkel om thematisch de bijbel in te duiken via aangedragen teksten of verhalen, of de mogelijkheid zelf verzen of passages te verzamelen in een een thema. Delen via Facebook en Twitter en zo bijdragen aan de verdere doorontwikkeling van de content. De Engelse iOS versie is te downloaden, eind 2013 volgt de Nederlandse versie, voorjaar 2014 gevolgd door de Android versie. Voor nu en nieuws is er ook een Facebook groep. Johan ter Beek is met zijn Beeqgamigication druk in de weer een nieuw social network en app YourStory te bouwen, dat spelers wil uitdagen missies te volbrengen langs deugdelijke thema’s. Organisaties en goede doelen kunnen tegen betaling op het netwerk missies aanmaken, waarmee spelers punten kunnen scoren, naar een volgend level kunnen en allerhande sociale aspecten als vergelijken, samenwerken, competitie en delen bij kunnen ontplooien. Allerhande mogelijkheden voor het anders kijken naar deelnemen aan een cursus, kerkbezoek, hulpverleningswerk en omzien naar anderen. In het voorjaar van 2014 moet de iOS/Android versie vrijgegeven worden, gevolgd door de Windows Phone en desktop versie. Alle features op een rij.

Interactief preken

Journalist, blogger, jongerenwerker en voorganger Martin Boom had zijn workshop aangekondigd als: wat is de essentie van preken in het 140-tekens tijdperk? Dichterbij de aanwezige predikanten en sprekers kwamen vragen als hoe er nu in de praktijk aan interactie vóór, tijdens en na de woordverkondiging wordt gedaan. Een boeiende sessie rond handenschudden, al dan niet door het kerkelijk bureau gefilterde reacties per e-mail, Twitterdiensten, openingen bieden in de preek voor reacties, het benutten van het kindermoment om volwassenen aan te spreken en het als dominee ook online 7 dagen per week actief zijn. Als uitsmijter mochten we kauwen op een op het eerste oog lastige passage in Lucas 20 verzen 27-38 die zondag 17 november op het oecumenisch preekrooster staat. Hoe pak je thema’s als kinderloosheid, huwelijk, het elkaar weerzien na de dood en het opwekken van doden aan in je gemeente?

Wat straalt je website uit?

Peter Dekker (IKON) nam ons mee langs wat kanshebbers voor de Webfish Award en ook trieste voorbeelden van hoe het niet zou moeten. Uit beide soorten websites is lering te trekken:

  • slechte sites: overkill aan visuals (te groot, te veel, alleen stock foto’s, van mensen ontdane foto’s), een voor publiek afgesloten site of een overdosis menu-opties en andere keuzemogelijkheden.
  • goede sites: informatief, interactief, verwevenheid met social media, opiniërende stukken die om een reactie vragen, leesbare teksten / kleurstelling, foto’s van mensen, duidelijk vindbare gegevens over eerstvolgende dienst of activiteit, locatie en contactgegevens. Denk bij het online zetten van audio/video van preken of diensten ook aan de metagegevens. Datum alleen is niet interessant. Thema, spreker, elementen uit de dienst of preek is beter voor de vindbaarheid.

Roel van Steinvoorn is de man achter @digikerk en nam ons mee in de communicatiekracht van beelden. Brengen de foto’s of videobeelden op je website het juiste gevoel over, hebben ze eigenlijk geen toelichting nodig? Als consultant komt ook Roel je graag helpen bij het strategisch neerzetten van social media / online activiteiten als kerk of gemeente. Niets moet, er kan heel veel, en soms is het beter wat langzamer te veranderen, dan als eenling de online presence van de gemeente te moeten dragen.

Webfish en Mockfish Awards 2013

webfish_goud1En om de waardering voor beste en slechtste genomineerde websites meteen te concretiseren, werden aan het einde van de middag vóór de netwerkborrel eerst de winnaars van de Mockfish Award van de satirische site Goedgelovig.nl bekend gemaakt:

Na het lachen om hoe het niet moet applaus voor drie winnaars van de Webfish Award 2013 als waardering voor de site en aanmoediging dóór te gaan en het aantrekkelijk te houden:

Ter afsluiting