Google Play Music All Access vergeleken met Spotify

Vanaf 1 oktober 2013 kunnen we in Nederland gebruik maken van Google’s streaming audiodienst, Play Music All Access (korter konden ze het niet verzinnen). Na de eerdere vergelijking van Deezer, Rdio met Spotify lag de afgelopen maand All Access op de testbank. Dat kon makkelijk dankzij een gratis uitprobeerperiode.

Aanbod en prijsstelling

Naar verluidt 18 miljoen nummers voor een vaste prijs, €9,99 per maand (vanuit $9,99 voor Amerikaanse gebruikers ook wel zo gemakkelijk geconverteerd). Vroege vogels die in oktober al dan niet na gratis uitproberen overstapten op een betaald abonnement, betalen de gehele abonnementsperiode €7,99 per maand. Betaling gaat via Google Wallet dat weer gekoppeld is aan je credit card. De tracks worden in 128kbps gestreamd, minder dan de 320kbps van Spotify. De last.fm scobbler die streaming audio en video tracks in de browser detecteert, werkt goed met Google zonder aanvullende installatie.

Als je besluit online albums bij Google Play te kopen, is het uitkijken. Een aantal “bekende albums”, zoals bijvoorbeeld het recente Undefeatable van Krystl wordt voor slechts €5,99 aangeboden. Andere albums koop je er voor €5,49, €7,99, €8,49, €8,99 of €9,99. Spotify rekende standaard €10 voor albums, die prijs is toen gezet tegen de standaard $0,99 die iTunes voor één liedje rekende. Bij albums met meer dan 10 tracks was je toen bij Spotify goedkoper uit. Spotify verkoopt tegenwoordig geen muziek meer. iTunes rekent verschillende prijzen voor albums, vaak afhankelijk van standaard of deluxe editions, aanbiedingen of scherpe prijzen rond de releasedatum.

Is there an app for that?

All Access houdt het vooralsnog eenvoudig: een webapplicatie en een Android client. Geen iOS, géén Windows Phone of BlackBerry.

Mijn bibliotheek wordt onze bibliotheek

Anders dan Nando Kasteleijn beweerde in zijn artikel in NRC.next, heeft Google’s dienst evenals Spotify de mogelijkheid je eigen muziekbibliotheek (iTunes, Windows Mediaspeler, WinAmp) bekend te maken aan de dienst. Google heeft daarvoor wel een Music Manager desktop client installatie nodig. Deze uploadt je tracks naar de server, waarna ze vanuit de cloud weer af te spelen zijn. Je kunt maximaal 20.000 nummers kwijt in ‘Mijn bibliotheek’. Hoe meer je bekend maakt bij Google, des te beter worden de aanbevelingen op de startpagina van de dienst. Bedoeling is naast het slijten van betaalde abonnementen het verkopen van muziek.

De integratie met Google+ brengt met zich mee, dat je nummers kunt delen met mensen in je kringen. Ook dat kent Spotify wel, naast de bekende afspeellijsten en radiostations. Verbaas je dus niet als je links in het navigatiemenu een ‘Gedeeld met mij’ onderdeel tegenkomt.

Aanbod genoeg?

Het uploaden van mijn iTunes bibliotheek was meteen een manier om te zien welke albums Google vervolgens wel en niet kon thuisbrengen. Niet herkend, en dus blijkbaar niet in het aanbod bijvoorbeeld Ian McInthosh, Healing Rain van Michael W. Smith, Jars of Clay, Krystal Meyers, Above & Beyond, Seventy Sevens, Psalmen voor Nu, Switchfoot en Tiësto. Daar scoort Spotify toch echt beter.

Overstappen?

Alweer een jaar ofzo zit ik op het goedkoopste Spotify abonnement van €4,99 per maand. Dan maar geen streaming audio op de mobiel. Wifi in de trein leent zich daar toch niet voor. De afspeellijsten, integratie met Facebook bevalt prima. Als ik dan géén app voor de smartphone heb, blijkbaar op details minder aanbod, waarom zou ik dan het dubbele willen betalen bij Google?