Parralox – Recovery

      3 Comments on Parralox – Recovery

Parralox RecoverHet nieuwe album Recovery van de Australische synthpop formatie Parralox rond John von Ahlen en zangeres Amii Jackson bevat 14 covers van hun 80’s idolen, een cover album in Parralox setting als cadeau voor de fans in afwachting van een nieuw studioalbum dit najaar, net als Joy Electric dat met Favorites at Play deed. Oplage van het album in fysieke vorm is beperkt tot 500 exemplaren. Vooruitbestellers zoals ik werden getracteerd op vermelding van de naam in het CD boekje. De Spotify versie en ook iTunes heeft In The Night als 12e track ipv opener, mist de 1980 hit Kebabträume (Deutsch Amerikanische Freundschaft (DAF)) en A Forest (The Cure) uit 1987 en Blind Vision (1982 hit van Blancmange). Daarentegen heeft de elektronische versie weer I Love You Too Much, The Number One Song in Heaven van Sparks, Depeche Mode’s Heaven in de Beautiful World Remix en de Dark Intensity Ultimix van Silent Morning.

Nette arrangementen, dichtbij de tijdloze originelen. Wat minder voor de hand liggende nummers. Plezierig als met de The Alan Parsons Project cover van de 1982 hit Eye in the Sky en ABBA‘s The Day Before You Came. Geen liefde voor robots of ingelegde teksten die nauwelijks vermeldenswaard zijn, zoals op eerdere Parralox albums het euvel was. Erasure wordt geëerd met A Little Respect, Kraftwerk met The Model (1978) en Pet Shop Boys met In The Night (1985). Amii doet verdienstelijk Madonna na in Physical Attraction (origineel uit 1983). En Depeche Mode hoeft zich niet te schamen voor de cover van Somebody uit 1984, noch New Order voor Touched by The Hand of God (1987), of Joy Division voor Love Will Tear Us Apart  uit 1979. Twee onbekendere acts als het Belgische Front 242 (Headhunter uit 1988) en freestyle zanger Noel Pagan (Silent Morning uit 1987, op de cover wordt Parralox geholpen door Ryan Adamés) maken de set compleet. Zowel dergelijke cover albums als het nog steeds actief onder ons zijn van diverse van de genoemde bands tonen aan, dat oude rotten springlevend (kunnen) zijn en synthpop helemaal niet alleen retro is.