Newsboys – Restart

      4 Comments on Newsboys – Restart

newsboys restartDe Newsboys brengen met Restart alweer hun 16e album uit. Michael Tait is al lang geen nieuw gezicht meer; het tijdperk Peter Furler lijkt en is jaren geleden achtergelaten. Met driekwart van de band Amerikaan, kan Newsboys ook geen Australisch exportproduct meer heten. Gebleven is de radiopotentie en het hoog evangelische gehalte van de pop/rock van Tait, Duncan Phillips (drums), Jody Davis (gitaar) en Jeff Frankenstein (toetsen). Producers David Garcia (Group 1 Crew, Mandisa), Seth Mosley, Joshua Silverberg (Edison Glass) en Christopher Stevens (TobyMac, Sanctus Real) kunnen daarvoor vast de complimenten krijgen.

De eerste single Live with Abandon lijkt op Born Again van het gelijknamige album (2010). De rock van dat album en de worship van God’s Not Dead (2011) lijkt nu gemengd, met net wat meer rock en dansbare pop dan op de voorganger. Opener is That’s How You Change the World, gelikte dansbare pop met vocoder en dubstep breaks. Liefde verandert de wereld. De titeltrack is nog een tikje sneller. inclusief de oooh’s lijken de Newsboys de christelijke Black Eyed Peas, Katy Perry, etc. te willen zijn. Dat geldt ook voor Go Glow. Het neigt wel naar ‘cultureel relevant’ willen zijn met de vluchtigheid van ‘this year’s model’. Dirty funk in Love Like I Mean It (een andere boodschap, bijvoorbeeld: fake it, lijkt me van christelijk erf niet zo handig).

Van geheel ander kaliber is That Home, een gevoelige piano ballad, iets dat de Newsboys eigenlijk nog niet eerder hebben gedaan. De erfenis van een moeder: “In that home, we knew we were safe to be young enough to dream, find the faith to believe / In that home, love, it had no end, it’s where we learned to forgive / In that home.”

Terug in de met electronica doorspekte pop rock in Disaster. Geen rampzalig liedje, maar een beurtzang tussen Tait en diens vocoder: “Since the day that I was born, I was broken and torn, so human, so incomplete / But You never give up, never lessen Your love, that’s the way that You’ll always be.” Eindelijk gitaarrock in Fishers of Men, hoewel het gebrek aan een bassist en een nadrukkelijke rol voor toetsenist Frankenstein het toch de Newsboys versie van rock blijft. Muzikaal afwijkend van de rest is de powerpop met een behoorlijke dosis 80s terugblik: One Word. En nog een power ballad dan met Enemy (ook hitgevoelig), waarin het oppassen met oordelen wordt aangeraden: “Who was I to sit and judge? Always pointing my crooked finger, holding tight onto a grudge, all along, I was the chief of sinners.” De afsluiter We Believe dekt de lading. Een typische ballad geschreven voor de warme vocalen van Tait. Je kunt ‘m zo meezingen. Onze jongste dochter (10) als graadmeter voor het popgehalte: “best wel leuke muziek!”

 

Op de Deluxe versie vind je 5 extra tracks. Man on Fire brengt dc Talk maatje Kevin Max aan de microfoon naast Tait. Stronger van Hillsong kunnen de Newsboys als vanzelfsprekend ook aan. Verrassender is de cover van The Living Years, een 1988 hit van Mike and the Mechanics. Opnieuw is Kevin Max van de partij. Met het door Joshua Silverberg geschreven Overflow, God Is Movin’ van Tait is de 2e hand vol.