Hoe uniek zijn provocaties als die van Miley Cyrus?

miley-cyrus-wrecking-ball-promo-2255641We kunnen er smakelijk over relativeren en lachen, met onze drie kinderen (14, 12, 10). Zij begrijpen niet, dat voormalig Disney Channel “ster” Miley Cyrus (nu 20) zo nodig in ondergoed of minder op een sloopkogel moet schommelen om aandacht te krijgen (Wrecking Ball), of een coffee shop in Amsterdam niet kan laten rusten. Popmuziek raakt hen vanwege de melodie en woorden, niet vanwege de beelden. Natuurlijk kijken ze heel wat Youtube video’s af, maar meer nog luisteren ze muziek bij het spelen, reizen en luieren. Cyrus’ kapsel wordt afgeserveerd door onze jongste (‘ik vond het golvend donkerbruine kapsel hiervoor veel mooier!’) en that’s it. Over tot een volgende top-40 hit.

Net als veel andere nuchtere ouderen heb ik een spontane déjà vu: wat entertainer Madonna geïnspireerd door Marilyn Monroe in de jaren ’80 deed (en op haar 54e nog steeds), wilde elke generatie na haar nadoen. Wikipedia heeft een complete pagina gewijd aan ‘inspired by Madonna’ (vrouwelijke) artiesten sindsdien. De beelden van de MTV Awards waarin de artieste haar schaamdelen als ‘the place to be’ aanwees en met Robin Thicke op het podium ‘expliciete handelingen’ verricht, werden gewoon uitgezonden. Media aandacht over ‘onrust’ is vooral aandacht. Over 4 dagen verschijn Cyrus’ nieuwe album Bangerz (en voor de eventuele nog niet ingewijden: het is één van de Engelstalige bijnamen voor borsten).

Lachen toch?

Ik heb enerzijds in een scheur gelegen om de persiflages van een exploderend Star Trek ruimteschip nadat Captain Kirk en zijn crew de Cyrus concert footage hebben bekeken, of de razernij van Adolf Hitler tegenover zijn manschappen die de Video Music Awards uitzending op MTV wèl hebben zitten bekijken.

Mashable presenteerde 12 reacties op prachtige wallpapers en 8 gemonteerde foto’s om de verschrikkingen weg te lachen. En desnoods vraag je om de reactie van Gene Simmons (KISS) of zo’n uitgestoken tong wel kan.

Niet uniek, maar waarom dan anno 2013 nog doen?
  • het ‘in the picture’ zetten van het eigen lichaam, vieren van seksualiteit: het was het argument van Madonna 3 decennia geleden.. Alsof de jaren ’60 nog moeten beginnen. Me dunkt, we zitten inmiddels in de 3e generatie na de vrouwen die moesten strijden tegen onderdrukking en eigen plek in de samenleving. Het 2e deel, het zonder directe koppeling met man of vrouw overal en nergens lusten botvieren, snijdt meer hout. OK, het heeft niets meer met het op 7-17 jarigen gerichte Hannah Montana.
  • ‘sex sells’: ik betwijfel het en stel: overdaad schaadt. We zullen het aan de verkoopcijfers van Bangerz zien. Paula Patton vindt het samenspel van haar man Robin Thicke met Cyrus geen enkel probleem. En als nieuws niet (meer) shockeert, pak je de portemonnee niet meer. Vraag maar aan een hulpverleningsorganisatie hoe dat werkt.
  • gebrek aan creativiteit: als filler maskeert het ‘allemaal al een keer gedaan zijn’. Zoals Camille Paglia, auteur van Glittering Images: A Journey Through Art from Egypt to Star Wars (2012) op TIME verzucht: ga terug naar school, meid. Oefening baart kunst!
  • gewoon om er slimmer van te worden. Voor elk gewenst resultaat is wel een onderzoek beschikbaar. Wil je slimmer worden, luister dan naar popmuziek als van Miley, aldus CBT & Counseling Service analyse op DigitalTrends.