Concertverslag Paramore in Heineken Music Hall, Amsterdam

Na een afwezigheid van 3 jaar was de Amerikaanse punkrockband Paramore weer klaar om op tournee te gaan. Hayley Williams en haar maten stonden 14 juni op Pinkpop, gisteren in¬†de Heineken Music Hall. De “ups en zeker downs uit de afgelopen jaren en de energie die het opnemen van een nieuw album gaf om de liedjes live tijdens shows te spelen” vatte Williams samen als energie om de Paratour te starten.

Je kon, net als Jeffrey drie kwartier in de rij staan, of net als ik rond 19u de auto in P1 ArenA aan de overzijde van de hal parkeren en direct doorlopen naar binnen ūüėČ

Als voorprogramma, net als in 2008 overigens, de Nederlandse rockband¬†Makebelieve¬†die zelf aangeeft zich door Paramore te hebben laten inspireren bij de opstart in 2006. Anno 2013 echter geen punkrock, maar pop in een hoog 13-in-een-dozijn dosis.¬†Leadzanger Joey Dussel heeft een falset stem die hij meer dan eens gebruikte; voor het publiek klonk het ‘overslaan’ als geen melodielijn kunnen vasthouden. De heren hadden we de avond van hun leven, speelden veel nieuw materiaal van een nog te verschijnen nieuwe plaat.¬†I‚Äôll follow, Oxygen en de afsluiter Home sprongen er wel uit. Uitmixen van geluid kon beter, met name het toetsenspel van¬†Ricardo Balsma heb ik niet gehoord.

Hayley Williams, Taylor Yorke (gitaar) en Jeremy Davis (bas) had live twee extra gitaristen en drummer Aaron Gillespie (drummer van het dit jaar ter ziele gegane Underoath en zanger van The Almost). Gillespie drukte met zijn enthousiaste spel nadrukkelijk een stempel, Taylor en Jeremy wisselden regelmatig van positie en hadden zichtbaar plezier met het publiek. De andere twee voegden zichtbaar / hoorbaar niet veel toe aan de band.

De setlist bevatte naast de hits van¬†Riot!¬†uit 2007 (met hit¬†Misery Business) en¬†‚ÄėBrand New Eyes‚Äô (recensie) (met de hits¬†The Only Exception¬†en¬†Brick By Boring Brick)¬†veel liedjes van hun 4e, nieuwe titelloze album¬†(zie¬†recensie). De interludes van Paramore werden als afwisseling en rustpunt gebruikt tussen de felle punkrock. Williams met prima stembeheersing in zowel de rock als semi-akoestische liedjes; Taylor en Jeremy ook vaardig in een wat rustiger setting. Het publiek, opvallend veel jonge tieners trouwens en dus na een peiling door handopsteking, grotendeels voor het eerst op een Paramore concert, zong of brulde luidkeels de liedteksten mee.

Met exact dezelfde setlist als de afgelopen dagen zat er voor m’n gevoel nog wel wat ‘automatische piloot’ in. De band werd niet voorgesteld en afgezien van een bassolo, zat er geen ruimte voor verdere uitstapjes in, afgezien van het – voor Paramore gebruikelijke – op het podium vragen van een fan om even in de spotlights te staan tijdens Misery Business.

Voordat het publiek er zo ongeveer erg in had, waren ook de 3 encores (Part II, Interlude: Moving On en Still Into You) gespeeld en daalde de confetti over het publiek ter afsluiting.

Paramore Setlist Heineken Music Hall, Amsterdam, Netherlands 2013

De aftershow in de Beatbox werd verzorgd door de Rotterdamse band Heavylight, terwijl de bezoekers laatste munten opmaakte bij de catering of naar de merchandise schuivelde, de uitgang opzocht en nagenoot op de Arena Boulevard.

“Professionele fotoapparatuur” mocht niet mee de HMH in. Ditmaal dus noch van Jeffrey of mij betere foto’s dan deze. Paramoreonline.com had meer geluk: tientallen zeer fraaie platen van het optreden.