Jars of Clay – Inland

      3 Comments on Jars of Clay – Inland

jars of clay inlandTijdens het concert van Jars of Clay 25 mei 2013 in Patronaat, Haarlem kregen de bezoekers al diverse songs van het nieuwe album Inland te horen. In de zomer brachten de mannen het akoestische Eastside Manor Sessions album uit op Noisetrade als teaser voor de opvolger van het laatste reguliere studioalbum  The Shelter (2010). In juni kwam lead single After The Fight uit, waarop King Crimson gitarist Adrian Belew meedoet. Sinds de hitsingle Flood uit 1996 zijn zanger/drummer Dan Haseltine, toetsenist Charlie Lowell, gitaristen Steve Mason & Matt Odmark op leeftijd, gerijpt. Met producer Tucker Martine (My Morning Jacket, The Decemberists), drummer Matt Chamberlain en sound engineer Beau Sorensen is in Portland over dit proces geschreven. Age of Immature Mistakes, Loneliness and Alcohol, dat soort songtitels. Een beschadigde boot tussen de palmen, alsof Daniel Defoe’s Robinson Crusoe net is uitgelezen.

In opener After the Fight klinkt het al berouwvol: “You can blame it on my pride or the spell that I’m under / I picked a fight with the lightning and talked back to the thunder”, dat me aan Jobs protest tegen God (Job ) deed denken. Liefdespoëzie, zoals The Choir die kan maken in Age of Immature Mistakes: “Lover, I’ll treat you like water from a cloud / Turn you to wine and drink you down.”  En voor de speurders naar ‘christelijke teksten’ is het slikken. Concreter dan bijvoorbeeld “Hey reckless forgiver, you know I’m talking to you / I’d leave it all for you / All I want is peace like a river / A long life of sanity / Love that won’t leave too soon / Someone to pull out the splinters.” (Reckless Forgiver) wordt het niet op Inland. De titeltrack is tot het laatst bewaard. “Follow your desire, leave it all, you’re leaving all / Just burn it in the fire / Of everything you once knew / And everyone that knew you / Remove the shoes you came on / Feel the ground you’re made from / Pack up all your questions / Just keep heading inland and come on home to me / Yeah come on home to me / You keep walking inland where no man is an island.” Het slim gebruik van het gedicht No Man Is An Island van John Donne brengt de speurder bij de zekerheid verderop in diens Mediation XVII: “Tribulation is treasure in the nature of it, but it is not current money in the use of it, except we get nearer and nearer our home, heaven, by it. Another man may be sick too, and sick to death, and this affliction may lie in his bowels, as gold in a mine, and be of no use to him; but this bell, that tells me of his affliction, digs out and applies that gold to me: if by this consideration of another’s danger I take mine own into contemplation, and so secure myself, by making my recourse to my God, who is our only security.”

Van de haast Snow Patrol sound in After The Fight, de van liefde getuigende dromerige rocksong Love In Hard Times, de gevoelige pianoballad Fall Asleep en het ingehouden I Don’t Want You To Forget springen er voor mij verder extra uit in dit 13 liedjes tellende juweeltje, dat net als de oudere Jars of Clay albums nog heel vaak afgespeeld gaat worden.