Toeristische hoogtepunten uit Oost- en West-Berlijn op ons derde bezoek 1

Na herhaaldelijk dramatische ervaringen met de online boekingservice van NS Hispeed en de anders voor de gemoedsrust van Klazien schadelijke nog eerder startende logeerpartijen van de kinderen hadden we aanvankelijk de strijd in februari maar opgegeven en voor afgelopen weekend de (lease)auto naar Berlijn ingeprent. Toch heb ik het afgelopen maand nogmaals geprobeerd en zowaar tegen een redelijke prijs NS Hispeed retourtickets kunnen kopen voor Almelo – Berlijn (gekker moet het niet worden!). Filevrij naar de Duitse hoofdstad en géén parkeerkosten (ervaring in 2012: €25 per dag in Mitte). In deze blog post deel 1, vrijdag 3 en zaterdag 4 mei 2013.

Na een eerder bezoek eind december 2008 als gezin aan Berlijn en in 2012 met Capgemini collega’s, plus een tweedaagse in de voorstad Potsdam in 2010 was dit ons derde bezoek aan de Duitse hoofdstad. Veel bekende plekken hadden we al gezien, maar hadden nog wel wat hoogtepunten op ons verlanglijstje staan. En zoals altijd moet je je laten verrassen, kansen grijpen en zeker de tijd benutten.

Vrijdag 3 mei 2013

Vrijdagmorgen de auto voor het weekend toevertrouwd aan de P+R in de Javatoren in Almelo. De IC bracht ons via Bad Bentheim, Rheine, Osnabrück, Hannover, Wolfsberg en Stendal in ruim 4,5u in Berlijn. Ik had een kamer geregeld in City54 Hotel & Hostel in Mitte, tegenover het metrostation Schwartzkopffstrasse, van 1961-1990 in Oost-Berlijn gelegen.

Eind van de middag direct weer naar buiten om naar de Gedenkstätte Berliner Mauer te wandelen. Bewaard gebleven stukken niemandsland met wachttoren, bewegingsgevoelige lampen en stukken muur. Met informatiepanelen over slachtoffers, vluchtroutes, dichtmetselen van aangrenzende huizen en de Verzoeningskapel is, meer dan elders in Berlijn, de deling van de stad en de gevaren die de muur voor bewoners met zich meebracht zicht- en voelbaar in 2013.

Bij het Ost-West Café aan de Brunnenstrasse met Volks Polizei Trabant voor de deur pakten we een coffee to go om verderop in het Mauerpark mensen te kijken. We aten bij falafeltent UFO aan de Kastanienallee. Na wat straten in Prenzlauerberg bekeken te hebben en bij een café aan de koffie toevallig de voice mail checkten, hoorden we helaas dat de voor 20u geplande Nightseeing Bike Tour vanaf de Kulturbrauerei in Prenzlauer Berg. Inclusief Einkehrschwung, oftewel een hapje en drankje tijdens de 3,5u durende tour geannuleerd werd. We waren de enige 2 belangstellenden. OK, change of plans. Met de metro vanaf Eberwalder Strasse naar Warschauerstrasse om de East Side Gallery te zien. Het was er gezellig druk zonder last van de mensen te hebben bij het fotograferen. Via de Michaelkirch en de metro vanaf Oranienstrasse terug naar het hotel. Opvallend hoe gewoon jong en oud het vindt met een halve liter bier in de hand te lopen. Van de Tsjechen waren we het wel gewend, maar in Berlijn was het niet eerder zo expliciet opgevallen.

Zaterdag 4 mei 2013

Na het ontbijtbuffet, uitslapers zijn we ook in zo’n weekend niet, zijn we naar het Museuminsel gegaan. Ruim op tijd, maar we hadden instructies gekregen buiten de WelcomeCard Museuminsel ter plekke nog aparte tickets te moeten verkrijgen. Dat hoefde dus niet. Strak om 10u het Pergamon museum en daar waren we wel blij mee. Voor het fotograferen van het Pergamon altaar, de leeuwenpoort uit Ishtar en de artifacten uit de toenmalige wereldstad Uruk is ruimte nodig en die kregen we zo.

In de Alte Nationalgalerie is het beduidend rustiger. Schilderijen uit de 19e eeuw van zowel Duitsers die in Nederland vertoefden, fantasielandschappen, portretten, etc. Tegen het middaguur hadden we weer genoeg kunst op het museumeiland gezien voor vandaag. Met de metro gingen we naar Pankow, waar Schloss Schönhausen tijdens de DDR periode de presidentiële residentie was. Het is ook één van de weinige paleizen die ongeschonden de Tweede Wereldoorlog is doorgekomen. Thans is het complex deels een opleidingsinstituut in de beveiligingspolitiek, maar het park om het eigenlijke slot kun je vrij in. Het is intussen heerlijk warm, en dus genieten we lekker op het gras.

Met de metro gaan we terug naar Platz der Luftbrücke om de gebouwen van het in 2008 gesloten vliegveld Tempelhof van buiten en het enorme terrein erachter, tegenwoordig de Tempelhofer Freiheit te verkennen. Midgetgolfen, bbq’en, fietsen, vliegeren, luieren, wandelen, fietsen: het kan allemaal op en rond de voormalige 2 start- en landingsbanen + taxi strips aan weerszijden. Het geeft wel een kick kilometers te kunnen wandelen op een voormalig vliegveldterrein dat is vrijgegeven aan de plaatselijke bevolking, mijmerend of dat ooit met Schiphol zou (kunnen) gebeuren.

In de aangrenzende wijk Kreuzberg bezochten we het Viktoria Quartier en het monument ter nagedachtenis aan de overwinning op Napoleon op de berg, waarnaar de wijk is genoemd. De watervallen trekken veel publiek. In de Bergmannstrasse dalen we neer bij Milchschaum om er kwarktaart te eten. Het getipte restaurant  Austria verderop hebben we laten rusten. Er zaten bezoekers op het terras te klagen over de uitblijvende bediening en de prijzen waren behoorlijk geworden. Op de heenweg hadden we aan de andere kant van de Bergmannstrasse restaurant Angus gezien die alle hoofdgerechten met 50% korting aanbood. We hebben er lekker en goedkoop gegeten!

Na met de metro naar station Naturkundemuseum te zijn gereden, hebben we in de Invalidenstrasse bij Yoli frozen yoghurt gesmuld en even verderop bij Subway koffie gedronken en via WLAN mail gecheckt. In Nederland, maar ook bij Subway was het tijd voor de jaarlijkse dodenherdenking.

Inspiratie kwam voor dit weekend vooral uit 100% Berlijn van Marjolein den Hartog, de Berlijn-Blog van Marjolein van der Kolk en de activiteitenkalender op VisitBerlin.de.

Wil je meer foto’s zien, bekijk dan de set Berlijn 3-6 mei 2013 op Flickr.