Praktijktest Microsoft Office 2013 Professional Plus

De geboden kans begin maart om via het Home Use Program van Microsoft de Office 2013 Professional Plus suite (Outlook, Word, Excel, Access, PowerPoint, OneNote, InfoPath, Publisher en Lync) voor slechts €12,95 te kunnen aanschaffen, heb ik gegrepen. Niet dat upgrade vanuit de Office 2010 suite al echt nodig was, maar op minimaal één van de computers de laatste Office versie te hebben en te kunnen testen in de praktijk, vind ik zowel nuttig als leuk. Over de commerciële prijsstelling, verschillende edities en licentievoorwaarden heb ik eerder al wat gedeeld. Nu de praktijk.

Installatie

Een backup dvd ( voor nog eens €12,95) leek me niet nodig. Je downloadt eerst een klein setup bestand, die de benodigde bestanden van het web plukt en de configuratie regelt. De eerste keer wilde de setup überhaupt niet draaien en staakte z’n werk met zo’n onbegrijpelijke algemene Microsoft foutmelding. Op het Microsoft Community forum staan (helaas) veel vragen van klanten die al vrij snel bij het installeren klem komen te zitten, op nieuwe pc’s en laptops, op machines die met Windows 7 of 8 of al een eerdere Office versie aan de minimumvereisten voor installatie voldoen. Ik besloot de pc gewoon opnieuw op te starten en het nog een keer te proberen.

Dat werkt gelukkig. De installer vertelde al snel dat ik aan de slag zou kunnen gaan, maar had daarna toch nog nog een kwartier nodig om alles in orde te maken, voordat ik echt kon starten. Bijzonder was de vraag welke achtergrond je wilde hebben, zonder previews van de achtergronden te kunnen zien. Keuzemogelijkheden voor installatiepad, opslag van documenten, of optionele te installeren onderdelen zijn er niet. In het Windows Startmenu waren de snelkoppelingen naar de Office 2010 blijven staan. Slordig om ze niet op te ruimen, want werken deden de snelkoppelingen niet meer.

Eerste gebruik Outlook

Outlook 2013 sloeg bij de eerste keer opstarten direct helemaal vast. Bij de tweede maal ging het wel goed en zo bleef het gelukkig. Persoonlijke mappen en de standaard mailfolder, accountinstellingen, etc. werden goed overgenomen uit Office 2010. De zware plugin Xobni heb ik gedeïnstalleerd, omdat de software qua UI en werking niet meer bij Outlook 2013 paste.

Outlook 2013 screenshotDe Metro look vind ik de slechtste sinds jaren. Onderscheid tussen menu’s, werkbalken en eigen documenten is weg: op het oog rest een letterbrij. Tot overmaat van ramp de KAPITALEN in de menubalk om de opties vooral IN HET OOG TE LATEN SPRINGEN. Welke ontwerper heeft dit bedacht?

De Outlook (social) connector uit eerdere Outlook versies is er nog steeds en vind je bij Bestand – Accountgegevens – Accounts van sociale netwerken. Je kunt er – in een traditionele Windows look-and-feel alleen Facebook, LinkedIN, SharePoint en Windows Live Messenger (jaja, die service die eind maart om zeep is geholpen). De optie Meer leidt je naar een website, waar niks ‘meer’ te vinden is. Opletten, want elders, namelijk bij Bestand – Office account vind je de met je Microsoft / Office account verbonden services. En daar staan dus wel Twitter, en SkyDrive bij, en heb je de mogelijkheid nog meer te koppelen: Flickr, Youtube voor afbeeldingen ‘uit eigen voorraad’ en online opslag (Office 365 SharePoint en nogmaals Skydrive).

Wat me opviel, is dat de exportmogelijkheid nu ondergebracht is bij Bestand – Opties – Geavanceerde opties. Aardig is de Foreca weersverwachting in de agenda voor vandaag en de komende 2 dagen.

outlook 2013 screenshot kalenderweer

De contactpersoongegevens hebben hun bronnen in Outlook, LinkedIN en Facebook. Onder het wat vreemde kopje Nieuwe functies staan wat Facebook updates bij de persoon. De adresboeken van de verbonden services, bijvoorbeeld Live Messenger hebben een eigen plek in Contactpersonen, los van de hoofdmap. Twitter integratie lijkt alleen met outlook.com te werken, niet met de desktop Outlook 2013 software.

Exchange ActiveSync en SharePoint integratie werkt in een privé context niet, dus heb ik niet kunnen testen.

De statusbalk en plek om snel van Agenda naar Contactpersonen, Taken, Email, etc. te schakelen vind ik wel een vooruitgang. Ach, en waarover je me niet hoort klagen, werkt nog als vanouds.

Lync versus Skype met Outlook

Ik heb een poos zitten stoeien om de Skype integratie met Outlook voor elkaar te krijgen, maar het is me (nog) niet gelukt. De nieuwste Skype 6.1 bij de berichtgeving van Skype gedownload, maar ondanks herstarten van Outlook of Skype worden bij de contactpersonen niet de eerste drie iconen in het visitekaartje actief om hem/haar te kunnen bellen. Lync, dat dezelfde functies heeft, gooit roet in het eten, zo constateert de Microsoft support afdeling. na veel klachten. Tomas Dabasinskas had een eenvoudige Registry fix, waarna Skype integratie wel werkte.

Lync 2013. Microsofts Unified Communications-platform, hoop ik binnenkort zakelijk te kunnen gaan gebruiken als opvolger van Office Communicator, waarmee de (zakelijke) telefoonrekening dankzij VOIP bij mij èn de opdrachtgever fors minder is geworden. Op Lynchamps.com vind je erg goede tips over de nieuwe functies in de Lync 2013 client. Vanaf juni wordt Skype met Lync verbonden.

Word – Excel en PowerPoint, Publisher

De opmerkingen over de UI gaan ook hier op. In Word, PowerPoint, Excel, Publisher, en ook Outlook kun je via Invoegen – Onlineafbeeldingen (schrijfwijze van Microsoft) uit online bronnen, waaronder je eigen Flickr of Skydrive collectie afbeeldingen opnemen.

Invoegen onlineafbeeldingen

Geen Google / Picasa afbeeldingen of foto’s uit de gesloten omgeving van Facebook dus, laat staan Instagram. De keuze uit templates met previews op de startschermen valt op. En ook hier een app store met jawel, al 4 apps waarmee je bijvoorbeeld je presentatie kunt verrijken. En mocht je je zorgen maken: de opslaan als 1997-2003 document optie is er ook nog steeds.

apps for officeHet is handig om je te laten bijpraten door anderen over gevonden uitbreidingen en vernieuwingen. Niet alles heb je namelijk bij eerste gebruik al in de gaten. Zo is er:

  • de online opslag en uitwisseling van bestanden via SkyDrive en Office 365 op het web
  • de mogelijkheid om PDF bestanden te wijzigen, dus zonder Adobe Acrobat aan te schaffen.
  • intuïtievere omgang met grafieken en andere grafische objecten in PowerPoint en Excel

Integratie is wel de rode draad in Office 2013 mag ik concluderen.