Eins Zwei & The Parallel Cinema

eins zwei and the parallel cinemaHet titelloze debuutalbum van Eins Zwei & The Parallel Cinema (voorheen Eins, Zwei Orchestra), het geesteskind van Stefan van Maurik (The Spirit That Guides Us) werd 22 maart 2013 uitgebracht en 28 maart gepresenteerd in Tivoli Utrecht. Stefan kwam op een trektocht door India in het dorpje Singarayakonda aan de oostkust, waar hij de hele bevolking ademloos naar een Bollywood film op vier aan elkaar geplakte lakens zag kijken. Het inspireerde tot de mix van noise pop / shoegazing Eins, Zwei Orchestra), de vrolijke en zwierende Bollywood filmmuziek  en de energie die een grote groep muzikanten, zangers en dansers live inbrengt (zoals bij Lydia van Maurik‘s Brown Feather Sparrow & Friends uit de hand gelopen nevenproject How To Throw a Christmas Party inbrengt. Lydia’s herkenbare traporgel opent in Sos, EZO-achtige loopjes in Stardust Awards (verwijzend naar de door Stardust magazine gesponsorde award ceremony voor Hindi movies), het gehaaste in Sweet Tomorrow. Aanstekelijke melodielijn in Greatest Playback Singer (een techniek met vooraf opgenomen zangpartijen voor gebruik in films). Strijkwerk en samenzang tussen Lydia en Stefan in (Don’t Come Near Me) Cocaine, dat als lead single voorafgaan de album release werd uitgebracht. Toeval of niet, maar ik hoor toch duidelijk Lenka – Everything at Once (eind 2012 gebruikt in de Windows 8 commercial) 😉

Sitar en viool kenmerken het opzwepende, maar qua snelheid slepende Fire. “Burning like incense…” Haast onderkoeld in het rockende Get Up. Meer sitar en herkenbare EZO deuntjes in Curry Western (alias voor de Indiase variant van de Amerikaanse westerns). Liefde, geweren en avontuur. Snel door met Reincarnation. Je zult maar (kans)arm geboren zijn. Is er hoop? Kun je je karma ontlopen? Nog een tik sneller is Bollywood Distortion. “I want to be set free, save from all the misery for now…” Een loud escape lukt helemaal in dit liedje. Hoog steken Stefan en Lydia in Rakesh Roshan (verwijzend naar een bekende producer van en acteur in Bollywood films). Ook al duurt het liedje nog geen 3 minuten heb je met de herhalingen aan het eind het idee, dat er (net als in sommige films) geen eind aan komt. Spreekzang op tempo in Abc. De Indiase smaak overheerst pas in het up-tempo SociopoliticalMother India (verwijzend naar de gelijknamige film uit 1957) met hoge zangpartijen van Lydia en ingetogen (gelukkig lager gestemde) Stefan blikt nog één keer op het witte doek met Indiase inspiratie voor de Utrechtse noise pop band.

 

Enhanced by Zemanta