Concertverslag Release Party Eins, Zwei & The Parallel Cinema in Tivoli Utrecht

De Utrechtse noisepopformatie Eins, Zwei Orchestra rond Stefan & Lydia van Maurik (ook bekend van Brown Feather Sparrow, How to Throw a Christmas Party en The Spirit That Guides Us) heeft Bollywood ontdekt. Het beste van twee werelden is tot Eins, Zwei & The Parallel Cinema gedoopt. Het debuutalbum Parallel Cinema, een ode aan het filmgenre Bollywood en de Indiase arthouse muziek zou aanvankelijk 8 maart in Tivoli De Helling in Utrecht gepresenteerd worden na enkele try-outs eind 2012 en een optreden op Eurosonic Noorderslag 2013. Door privé omstandigheden werd dat 20 dagen later. Live betekent dat een 20-koppige band met 2 drummers, een koor en danseressen.

Voorprogramma act was Amber Arcades, de artiestennaam van de Utrechtse Annelotte de Graaf. Ze maakt al 4 jaar muziek, maar formeerde Amber Arcades eind 2012 om haar dreampop / folkgaze onder de aandacht te brengen. Een eerste EP komt 25 april uit in combinatie met een release feestje bij 3voor12. Zonder drums noisy ballads maken vraagt wat van het publiek die natuurlijk de Amber Arcades amper of niet kende. Voorafgaand aan de voor een Knallad (volgend eufemisme voor de prachtwijk / krachtwijk Kanaleneiland) verzamelaar Oh Benjamin kwam er wat rumoer van mede-Kanaleneiland bewoners met een hart voor muziek.

Met de introductie van een sitarspeler en twee Indiase danseressen begon het hoofdprogramma. Binnen de kortste keren een volgepakt podium met volledige band, koor, strijkerstrio en sitarspeler. Beurtzang tussen jongens en meiden, solo zang van één van de zangeressen met Lydia en Stefan, Pim van de Werken die niet alleen noise produceert, maar blootvoets ook trommelt en protesteert. De beelden van Shelter Folks en The Gospel According to a Sheep blijven scherp op m’n netvlies.

Van Sos, het knallen met geweren in Curry Western,  Greatest Playback Singer, Cocaine en Abc; de setlist vloog voorbij. Tussendoor ook tijd voor het vorige thema, schilder en architect Hundertwasser, door Roof Garden Love te spelen en het publiek Spiral te laten meezingen. Blijken er ook nog mensen met vingers in de oren te staan. Aan de geluidskwaliteit vooraan, waar ik sta, ligt het in ieder geval niet. Te snel wordt Stardust Awards als laatste liedje aangekondigd. Het schreeuwen om een toegift komt traag op gang, maar Eins, Zwei & The Parallel Cinema is meer dan coulant.  100 Colours, Ecologically Naked en uit de Indiase curryschotel nog Sweet Tomorrow als ‘echte’ afsluiter, waarna de vele meters zangers en muzikanten met buigingen het publiek bedankt en vice versa.

In de voorverkoop had ik voor €11 een ticket gekocht; combitickets in maart mèt CD kostten €18. Losse CD verkoop ging voor €15 per album, dus vandaag uit financieel oogpunt maar de iTunes versie voor €9,99 🙂 De albumrecensie zelf krijg je volgende week van me. Tot eind juni staat een serie nieuwe shows gepland her en der in het land.