Concertverslag Rogier Pelgrim & Handsome Poets in Hedon Zwolle

Ik zag de mannen van Handsome Poets eerder live tijdens het Bevrijdingsfestival Overijssel 2011 en het Xnoizz Flevo Festival 2011. Op 2 januari 2013 besprak ik Sky On Fire, de opvolger van het tittelloze debuutalbum uit 2011 voor je. Vrijdagavond 4 januari 2013 was de band terug in het uitverkochte Zwolse poppodium Hedon om hun nieuwe liedjes ten gehore te brengen.

Voorprogramma: Rogier Pelgrim

Met een kwartet liedjes staat singer/songwriter Rogier Pelgrim op de verzamelaar De beste songwriter van Nederland (2012). Vorig jaar verscheen de single Killing Time als lekkermakertje voor de EP Our Dear Lady of the Plains en won Rogier afgelopen december de Grote Prijs van Nederland en ook nog eens de muzikantenprijs. Geïnspireerd door artiesten als Jeff Buckley, Glen Hansard, Damien Rice en Johnny Cash brengt Rogier Pelgrim eerlijke en oprechte liedjes over liefde, lijden, relaties, geloof en andere overpeinzingen uit zijn dagelijkse leven.

Al snel na de start weigert de microfoon dienst. Rogier pakt het licht op en verzorgt direct een akoestisch intermezzo. De oproep aan het publiek om muisstil te zijn werkt maar even. Voor de rest moet Rogier met pianist William van Barneveld en zangeres Jannica Woudstra boven het geroezemoes van het publiek zien uit te komen met liedjes als Quiet Girl, Wake Me In The Morning, Embrace en Dear Lady of the Plains. Muziek  die meer aandacht verdient. Killing Time is de afsluiter, waarna ons veel plezier met de Handsome Poets gewenst wordt.

Hoofdprogramma: Handsome Poets

Voorzien van LED panelen op het podium staat de band een stuk compacter dan op het immense podium van het Bevrijdingsfestival Overijssel. waar zanger Tim van Esch naar eigen zeggen gewoon bang was. Veel aanwezigen hadden de band daar of tijdens de kersttour 2011 in Zwolle gezien en hadden wel zin in een feestje. De band ook; de nieuwe liedjes waren al naadloos ingevoegd in de setlist. De intense pop/rock deuntjes gaan erin als koek. Jupiter, Blinded,  New Life, Sing for You, More Heart, Strangers, Lucky One, (We Can’t Be) Saints, Call Back Tomorrow, Alright en Sky On Fire, etc. doen de tijd vergeten. Gelegenheid om mee te zingen, handjes in de lucht en springen maar! Tim stapt nog even het publiek in en blijft bedanken voor deze fantastische avond. Het volume gaat wel behoorlijk omhoog in de loop van de set en komt de geluidskwaliteit niet ten goede. De bandleden zelf zijn lekker op dreef. De nieuwe gitarist Eelke Mastebroek speelt net als toetsenist Nils Davidse en drummer Daniel Smit de sterren van de hemel. Aanwinst op bas, Rik Kraak, staat als enige nog wat onderkoeld achteraan ‘verstopt’, hoewel zichtbaar genietend van de interactie van de band met het publiek. Als toegift is Dance (The War is Over) bewaard. Toffe avond!