Concertverslag Schiller in Düsseldorf

De Schiller Live 2012 tour naar aanleiding van de release van Sonne ging na een secret gig op 18 november in Dortmund voor de fans die de Ultra Deluxe versie van zijn album hadden gekocht, vrijdag 23 november 2012 officieel van start in Frankfurt in de Jahrhunderthalle. Ik was bij het 2e concert, zaterdag 24 november in de Mitsubishi Electric in Düsseldorf. In dezelfde hal was ik 26 februari 2012 ook bij Snow Patrol. Schiller zelf zag ik voor het eerst live tijdens de Klangwelten Elektronik Pur tour in Osnabrück op 21 januari 2011. Die tour na de release van Atemlos (2010) was instrumentaal in surround sound. Ook gisteravond in surround, met volledige band en gastoptredens van de Indonesische Anggun, Amerikaanse Meredith Call en Noorse zangeres Kate Havnevik.

Ik was om 16u vertrokken en 18.15u op de officiële parkeerplaats van de concerthal aan de overzijde van de Siegburgerstrasse beland na eerst de (gratis) parkeerplaats van de Aldi Süd in een zijstraat verkend te hebben. Een afsluitbaar toegangshek leek me geen goed voorteken. Wel tekenend voor de Duitse manier van wachten voor een hal waren de enorme rijen vanaf de parkeerplaatsen tot de ingang. Streep 18.30u ging de deur open. Om gezeik over al dan niet toestaan van een spiegelreflexcamera te voorkomen, zoals dit voorjaar nog bij Snow Patrol, had ik een pocketcamera mee. De aanplakbiljetten bij de ingang met de verboden om te fotograferen of te filmen en de oproep mobieltjes vooral uit te zetten, werden binnen massaal genegeerd. Even voor zeven uur stond ik behoorlijk vooraan bij het podium. Niks geen halve liter bier of pretzl, maar deze plaats koesteren. De ambient Einlassmusik op de achtergrond.

Om 20u ging Schiller met de zijnen van start om ons 2,5u lang te tracteren op oude en nieuwe liedjes, natuurlijk voorafgegaan door het “Wilkommen….in der neuen Welt von Schiller.” Vakkundige hulp van Cliff Hewitt (electronische drums), Ralf Gustke (akoestische drums), Christian Kretschmar (toetsen), Tissy Thiers (bas) en Andreas Binder (gitaar). In Sommernacht waren solo’s voor de puike drummers ingelegd en ook de extended version van The Fire was indrukwekkend. Waar Von Deylen het denkwerk verricht en veel basispartijen speelt, voorziet Kretschmar in het sprankelende pianospel en veel van de loops. Mooi om hem te zien spelen. Thiers leeft voor en met z’n basgitaar, heerlijk. Binder doet koel z’n werk. Meredith, Anggun en Kate zongen alledrie overtuigend. Kate is de veteraan, regelmatig met Schiller op podia te vinden. Anggun benut haar sensuele uitstraling, terwijl Meredith – normaliter te horen op vocal trance tracks van bekende DJs – beheerst, maar stilstaand, haar bijdrage gaf.

Het publiek genoot, maar nog niet echt zichtbaar of hoorbaar uitbundig bij al dit fraais. Ja, er werd fors geapplaudiseerd na elk nummer, maar tijdens de liedjes genoot men in stilte. De opmaat naar Schiller, dat standaard een voorstelrondje van de kant van Christopher von Deylen inluidt, werd bevolven onder handgeklap. Von Deylen staakte z’n poging wat te vertellen en besloot lekker door te spelen. Met Das Glockenspiel en Nachtflug ging het publiek wel los. Na de reguliere speeltijd werd zó lang om een encore geklapt en geschreeuwd, dat Schiller met Anggun (van latex broek omgekleed in short) ongemerkt een klein podium met 1 microfoon en 1 keyboard dichtbij het licht & geluid-eiland had betreden om er Blind te vertolken. Haast fluisterend, intiem.

Op het grote podium werd vervolgens de loop van Playing With Madness ingestart. Na de instrumentale versie ervan kregen we nog Heimathafen, Ein Schöner Tag en Ruhe. Duizenden tevreden fans lieten hun artiesten niet zomaar gaan, en zo nam men ook voor het groepsafscheid ruim de tijd. Geluid, ook de surround effecten, was helemaal goed. Tracks als Revelation lenen zich er ook goed voor. Hier en daar een schoonheidsfoutje in het spel, maar dat houdt de menselijke factor erin. Licht was over het algemeen ook erg goed ingeregeld. Zoals een Duitse fan “supergeil” zou zeggen, zeg ik “wow!”.

Van het vrijdag in Frankfurt gehouden concert vind je foto’s op Picasa en Facebook.