PeopleBrowsr is dood, leve Kred om online invloed te meten

Met de komst van Twitter kwamen er ook webservices om het bereik van tweets en invloed van de schrijvers ervan te meten. Hoeveel keer wordt een hyperlink in een tweet geopend? Hoeveel wederkerige contactpersonen heb je? Aan hoeveel vrienden is jouw vriendennetwerk gekoppeld? Hoe vaak worden jouw boodschappen doorgegeven en/of krijg je reacties?

PeopleBrowsr was één van de eerste kolomsgewijze beheerprogramma’s voor Twitter en andere sociale netwerken, zoals tegenwoordig TweetDeck en Hootsuite de bekendste zijn gebleven. De makers van PeopleBrowsr hebben in augustus 2011 Research.ly op de markt gezet als analyse hulpmiddel. Ik besprak dit middel op m’n weblog. Zowel PeopleBrowsr als Research.ly zijn niet meer de oude. De makers brachten vervolgens in 2011 Kred uit, een open algoritme, gescoord door de online gemeenschap met niet één score, zoals bij Klout, maar zowel één voor invloed als één voor bereik.

De doorontwikkeling van Kred heet vanaf deze zomer Kred Story. Het is een visuele geschiedenis van activiteit in sociale netwerken. Men wil gegevens uit sociale netwerken op een leuke, intuïtieve manier presenteren, zodat je weer nieuwe onderwerpen en mensen ontdekt, kortom inspiratie opdoet. Door in te kunnen zoomen op personen en berichten, maar ook het overzicht op kerncijfers en trends te hebben, zou je zowel het bos als de bomen moeten kunnen onderscheiden.

Op naar de Kred Story om eens wat uit te proberen. Dat de widget zoals hieronder qua pixels niet op maat te maken is, is jammer. Het geeft namelijk wel weer, waar het storyboard over gaat: de onderwerpen, waarover je via Twitter bericht, wat je bereik en invloed is, welke koppelingen populair zijn en van wie je mentions afkomstig zijn. Je kunt alleen Twitter en Facebook accounts opgeven, maar invloed en bereik wordt alleen over je Twitter account afgegeven. Andere sociale netwerken blijven volledig buiten beeld. En daar zit de zwakte van dit model. Online invloed en bereik is anno 2012 toch echt wat anders dan Twitter alleen. Een online marketeer kan hiermee onvoldoende uit de voeten.

Het delen van je Kred score naar twitter werkt niet. De tweet komt nooit op je timeline aan. Intuïtief zijn ook Kred Moments niet. Ik zou ze kunnen uploaden en er staat een icoon van een fotocamera bij. En uitloggen is ook verre van intuïtief. Rechtsbovenaan staat, net als op veel andere plekken @hjvanderklis. Daarop klikken levert een pop-up of je werkelijk wilt uitloggen. Ja, graag. Ik wacht op de volgende versie van de makers die me echt enthousiast kan maken.