Business model social online muziekcatalogus kent vooral tobbers

RIP iTunes Ping

De september 2010 gestarte Ping dienst binnen iTunes is een flop. Met de komst van iOS6 zal Ping dan ook na een lijdensweg zonder medeleven worden gediscontinueerd. Cook gaf in maart wel aan, dat Apple social moest zijn, maar een alternatief voor Ping werd niet gegeven.

T-Mobile met Deezer

Waar KPN met Spotify in zee is gegaan, probeert T-Mobile dat met Deezer. In juni zouden er 18 miljoen liedjes op je staan te wachten, als je €9,95 per maand betaald. Onbeperkt afspelen, ook offline, een met Spotify Premium vergelijkbaar model.

Update: ik mocht in september 2012 15 dagen gratis een automatisch aflopend abonnement op Deezer afsluiten met T-Mobile. Toch geprobeerd. Een aantal dingen viel op: de app voor BlackBerry was maar liefst 6,4MB groot. De app werkt alleen met intern geheugen, de opslag voor offline speellijsten is daarmee wel heel beperkt.  Een app voor BlackBerry PlayBook ontbreekt. Aanwezigheid van een externe sd memory card wordt niet herkend. Catalogus is anders dan Spotify. Veel nieuwe albums, of behoorlijk complete discografieën ontbreken. Zo kon ik Siberia van Lights niet vinden. Daarentegen werd een nog uit te brengen album No Man’s Land van Charlie Peacock al wel getoond, inclusief teaser om ‘m aan te schaffen.

Spotify versus Pandora op Amerikaanse bodem

In de nieuwe Spotify versies, ook die voor iOS is een radiozender functie met onbeperkt skippen van tracks opgenomen. Dat was het terrein van onder meer Pandora, Rhapsody, MOG en Rdio. Je kunt gepersonaliseerde radiostations maken vanaf het Radio tabblad, een Artiest-pagina of in je bibliotheek.

In de laatste 5 boekjaren rapporteerde Pandora totaal een operating loss of $69 million. Dat kan beter, of slechter. Spotify meldde in de afgelopen 2 jaar $68 million operating loss. De afdracht van royalties via bijvoorbeeld SoundExchange kost een aardige duit. Of de bedrijven ooit winstgevend kunnen zijn, is maar de vraag.

Samsung Music Hub

Met 3 miljoen tracks lanceert Samsung de eigen Music Hub, eerst beschikbaar in Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Italië en dan alleen op de Galaxy Galaxy S III. Later dit jaar mogen Nederlanders ook bij de Hub en worden de liedjes ook op Galaxy S II en de Galaxy Note opengesteld. De dienst kost €10 per maand, vergelijkbaar met Spotify, Deezer en Sony Music Unlimited.

Je kunt onbeperkt liedjes luisteren, zelf gedownloade nummers matchen met de achterliggende database en via de cloud servers van Samsung streamen op 5 verschillende apparaten.

Samsung Music Hub moet ooit beschikbaar komen op Samsungs Smart TV. Concurrent Sony Music Unlimited werkt al op Android, iOS, web, Walkmans, Bravia-tv’s, Playstation Vita en PS3.

Google Play en BBM Music

Bijna vergeten, maar dat is waarschijnlijk omdat ik geen Android toestel(len) heb: Google Play. Nog altijd alleen in de VS te gebruiken. Natuurlijk zijn er weer slimmeriken die er omheen willen, maar wat wil je als Google jou niet wil?

Voor mij als BlackBerry gebruiker heeft RIM BBM Music voor €4,99 per maand met restricties op aantal liedjes en sterken verbondenheid met BBM contactpersonen. Daar zit ‘m de kneep. Ik gebruik BBM niet, heb meer aan WhatsApp, Twitter en Facebook.