Concertverslag InSalvation en Leeland in Zwolle

De tour die Leeland in Nederland op 13 juli begon rond het september 2011 uitgebrachte en hier besproken album The Great Awakening eindigde gisteravond in de door AllTogether Zwolle uitverkochte Koningskerk in Zwolle-Zuid. In augustus 2010 stond de band als afsluiter van het Xnoizz Flevo Festival geprogrammeerd, daarvoor al op de EO Jongerendag. Qua stijl houdt de  groep rond Leeland Mooring het midden tussen Coldplay en U2 (The Edge’s partijen voor Where The Streets Have No Name) en Matt Redman.

InSalvation

In Nederland en verschillende Europese landen heeft InSalvation van zich doen spreken met gepassioneerde aanbidding. Vorig jaar bracht de groep haar debuutalbum uit en enkele maanden geleden debuteerde ze een enthousiast onhaalde nieuwe song en videoclip met Lord, We Will Go. InSalvation’s muziek is al eens omschreven als een aanstekelijke mix van Opwekking, Hillsong United en Chris Tomlin. Momenteel werkt de band aan nieuw materiaal dat ook op deze concerten te horen is.

Het afgelopen jaar wisselde de band van samenstelling. Nu zingt Sifra van den Broek, drumt Tanja van Schuilenburgh en Adny Stuijfzand bast. Met Jafeth Bekx (zang, toetsen) en Tjerk de Baat (gitaar). Vrijdagmiddag 17 augustus speelt de band op het Xnoizz Flevo festival.

In de Koningskerk nam de band het publiek mee langs Be Glorified, Jon Egan‘s I Am Free, Victorious, Lincoln Brewster‘s Today Is The Day, maar ook Nederlandstalige liederen als Jezus, Redder van de wereld. Leuk en terecht het compliment aan drummer Tanja.

Het al genoemde Lord, We Will Go vormde de opmaat sponsoren voor Compassion te werven, inmiddels vaste prik bij christelijke concerten. De doelstelling om 80 nieuwe sponsoren te werven tijdens de tour was vóór Zwolle al met 54 ingevuld. Velen waren gisteravond belangstellend, dus dat doel werd wel gehaald.

Voor de pauze nog I Will Give Myself Away en Here I Am To Worship in een akoestische setting, waarbij InSalvation bijgestaan werd door Leeland en Jack Mooring. Al met al een verdienstelijke set, betrokken bandleden en een publiek, dat actief mee-aanbidt.

Leeland

Het podium in de hoek van deze kerk was toch even wat anders dan het vele meters bredere Flevofestival podium, maar dat deerde Leeland niet zichtbaar. Reaching als opener. Bij Holy Ghost viel de stroomtoevoer naar de versterker vlak vóór m’n zit/staanplaats uit.

Na de herstart presenteerde Leeland de splinternieuwe song I Lost Myself die enkele dagen geleden in een uur in elkaar werd gezet voor 3FM en door ene Lydia van een titel voorzien. Daarna volgende Yes, You Have, I Can See Your Love, het energieke All Over The Earth en Tears of the Saints. Leeland is nog van de oude evangelische school. Een concert zonder preek en altar call is niet compleet. Natuurlijk wel gaaf om tientallen jongeren spontaan te zien reageren op de oproep Jezus Christus aan te nemen. De aangeboden nazorg door de band zelf (volgens ons op Twitter, want daar maken we binnenkort video’s over het leven als christen bekend) is wat kort door de bocht. Hopelijk worden de jongeren hier ter plekke opgevangen in een kerk of gemeente.

I Wonder en pas bij Beautiful Lord bassiste Shelly Mooring op lead zang. De rest van het concert maakte ze evenals de gitarist een wat vlakke indruk. De energie van Leeland komt vooral bij Leeland en Jack Mooring en drummer Mike Smith weg. New CreationSound of Melodies en Awakening maakten de set compleet. Zonder backstage werden de encores ook direct vergeven: Not Afraid Anymore en Count Me In. Dat dachten vervolgens veel concertbezoekers ook bij de gegeven gelegenheid CD’s, shirts en andere objecten te laten signeren of nog even met de bandleden te praten of op de foto te gaan. Vrijdagmorgen blijken vooral Today Is The Day uit het InSalvation-deel en Sound of Melodies te blijven hangen.