Paul van Dyk – Evolution

Hoe Nederlands zijn naam ook klinkt, is Paul Van Dyk toch echt een Duitse DJ, in 1971 geboren als Matthias Paul. Evolution is zijn 6e studio album, waarop de vocal trance gigant weer veel collega’s heeft samengewerkt. Zo vind je de Russische DJ en producer Arty, Giuseppe Ottaviani, Adam Young (Owl City), Austin Leeds, Plumb, Johnny McDaid‘s Fieldwork project en Sue McLaren terug. Muzikaal is er ten opzichte van eerder materiaal niet veel veranderd. Opener Symmetries met Austin Leeds als vocaliste en The Ocean met Arty passen in de lijn van OceanLab en Above & Beyond. Iets te nadrukkelijk neergezet als een volgende Bromance of Penguin, ofwel airplay in plaats van dansvloer in gedachten. En ken je Youtopia (Armin van Buuren) of Middledistancerunner (Chicane), dan zul je de opzet van Eternity met net als op de genoemde tracks zeer herkenbare zang van Adam Young, de voorman van Owl City herkennen. Je hebt dan nog wel meer pop, dan trance of de dreunende house te pakken.

Verano is als eerste single uitgebracht. Austin Leeds mag ook op deze trance track zingen. Blijkbaar was de samenwerking voor New York City op het Van Dyk‘s 2009 album In Between goed bevallen. En verhip, Plumb, ofwel Tiffany Arbuckle Lee, is present in de dance van I Don’t Deserve You. Vocaal is ze op haar eigen liedjes, zeker in de Matt Bronleewe & Jeremy Bose of Andy Hunter remixes veel beter. Hier klinkt het allemaal wat bescheiden. Voor het lief klinkende The Sun after Heartbreak zingen Sue McLaren en Arty. Eindelijk is er dan een trance nummer met Rock This. Eentonigheid is echter je deel. Voor Dae Yor is vocalist Ummet Ozcan binnen. Het tempo is wat omhoog, de loops blijven echter goed te volgen. Echt opgewonden word ik hier nog niet van. All The Way schroeft het tempo weer fors omlaag, niet handig om de stemming erin te houden. Producers Tyler Michaud en Fisher werken eraan mee, zonder echt op te vallen. De warmgestemde Caligola is te gast op If You Want My Love. Op een verder eentonige beat, is de zangpartij wel opvallend. Michelle Leonard is te gast in Lost in Berlin, wel gemaakt voor de dansvloer: verstand op nul en gaan! Fieldwork zingt op het met moddervette synth bassen opgevoerde Everywhere, één van de betere tracks op Evolution. In die categorie valt wat mij betreft ook A Wonderful Day met Giuseppe Ottaviani en We Come Together met zangeres Sue McLaren en in hetzelfde tempo spelende Heart Stops Beating met Sarah Howells. Een muzikale evolutie met kanttekening èn mooie trekken.