Concertverslag Awkward I en Blaudzun in Hedon Zwolle

Singer-songwriter Blaudzun, echte naam Johannes Sigmond, overtuigde eerder met twee prachtige albums, Blaudzun (2008) en Seadrift Soundmachine (2010). De  daaropvolgende live shows in 2010 en 2011 zorgden voor zijn doorbraak in Nederland. Op 9 januari 2012 verscheen opvolger Heavy Flowers bij V2 Records, zijn meest dynamische langspeler tot nu toe, waarop hij zijn karakteristieke zang en meeslepende melodieën combineert met een voorliefde voor folk en artrock. Gisteren speelde hij met Awkward I in een uitverkocht poppodium Hedon in Zwolle.

Awkward I

Dankbaar om als support act voor een uitverkochte gelegenheid te spelen deed Awkward I, de rockband rond zanger/gitarist Djurre de Haan meer dan z’n plichtplegingen als voorprogramma onderdeel. Na opener Am I Not My Brother’s Keeper? liedjes over gestrande vissen, Hanna aan een galg (Hanna Hung Heavy), meisjes, (ex-)vriendinnen en hun huidige vriend. Grappen over Remco Campert (Let’s Get Ready to Die) en de eigen haardracht (I Didn’t Know How to Wear My Hair). Gedreven gitaar- en basspel, violist, gitarist die ook toetsen verzorgt en een wat verstopte drummer aan de linkerzijde van het podium. Gortdroge humor om een bruggetje te hebben onder het stemmen of inzetten van het volgende liedje. Eerder deze week was de band nog live te gast bij De Wereld Draait Door. De leuke liedjes zijn terug te vinden op I Really Should Whisper (2009) en Everything on Wheels (2011).

Blaudzun

Het ombouwen van het podium duurde lang. Na 22.30u kwam de band op, pakte het publiek in, zodat de wachttijd weer snel vergeten was. Oud en nieuw in een spannende mix met uitleg en pogingen het niet al te luid of expliciet op de band inspelend publiek er toch volledig bij te betrekken. Streetcover Shouter, California, We Both Know, Heavy Flowers, Flame on my Head, Who Took the Wheel, Sunshine Parade, Quiet German Girls, She’s a Gentleman en veel ander fraais. Complimenten voor violiste Judith van der Klip, toetsenist Tom Swart, bassist / percussionist Franc Timmerman, gitarist Jakob Sigmond (jongere broer van Johannes), plus de drummer (hoe heet ‘ie?) en blazer / percussionist (naam?). Intens zoals Gene Eugene Edwards met Wovenhand hier in 2010 ook in Hedon liet zien, op andere momenten weer opener en losser. Hoewel het publiek getracteerd werd, had de band best wat meer enthousiasme mogen terugkrijgen. Of waren we allemaal stille genieters met dankbetuigingen achteraf en maar kleinschalig online?

De tijd vloog voorbij. Gelukkig is Blaudzun 5 mei alweer terug in Zwolle. Hij speelt met z’n band dan ‘s avonds op het Bevrijdingsfestival Overijssel op het Hedon podium in het Park Wezenlanden.