Rudie Jansman & Kim de Vries – Succesvol veranderen

Nog steeds is slechts een klein deel van de verandertrajecten succesvol. Hoe komt dat en wat kunt u daar als manager, leidinggevende of veranderaar aan doen? Met dat doel houdt een aantal ‘veranderkundigen’ onder de paraplu Succesvol veranderen regelmatig masterclasses op diverse plaatsen in het land. In 2011 kwam een gelijknamig boekwerk uit onder redactie van Rudie Jansman (ondernemer en initiator van Bindje netwerk) & communicatiedeskundige Kim de Vries met bijdragen rond het onderwerp change (management) van onder andere Matthieu Weggeman, Rob van Es, Wessel Ganzevoort, Hans van der Loo, Jacqueline Jansen, Max Herold en Marcel Kuhlman. Pretenties op de voorzijde: Het werkt echt!! en Het draagt bij aan beter presteren op lange termijn!!

Change management, leiding geven aan veranderen, invloed uitoefenen op je omgeving, dingen gedaan krijgen, betekenis geven en de wereld beter maken, het zijn en blijven intrigerende thema’s, waar helaas geen garanties voor succes gelden. Niet alle auteurs in dit boeken blijken een even groot geloof in veranderkracht te hebben. Onderzoek naar echt beklijven van veranderingen ontbreekt al helemaal in dit boek. Per hoofdstuk is de toonzetting, termin0logie en insteek anders. Dat is bij het lezen dus wel telkens omschakelen bij het van kaft tot kaft lezen. De redacteurs staat overigens een zap lezing voor ogen? Maar waarom? Heb je net een bijdrage vol buzzwords of zweverige taal rond het ‘focussen van de minds’ achter de rug, presenteert een volgende lukraak schema’s, stappenplannen, tips & trucs. Is het boven- en onderstroom, het formele en informele circuit, of een gekleurde organisatie? Gedoe komt er toch!

De achterliggende Engelstalige originele literatuur is vaak slecht vertaald, de tegenstellingen boeien. Als leiding geven aan professionals niet werkt (Weggeman), waarom dan toch zoveel hoofdstukken wijden aan deze missie? Waar de een de nadruk legt op de rol van de leidinggevende bij veranderingen, wil de ander het liefst zonder leiding veranderingen gerealiseerd zien. En wat te denken van al die bedrijven en organisaties die niet draaien op professionals? Zou het soms de eigenwijsheid en eigengereidheid van de professionals zelf zijn (of ze nou leiding geven of niet) die de veranderingen ten diepste blokkeren? Is het niet makkelijker een productieproces te veranderen, machines om te stellen, of als procestechnoloog continu met verbeterslagen bezig te zijn?

Een aantal auteurs dweept met Spiral Dynamics, waar evengoed een andere theorie over motivatie, drijfveren en categorisering van mensen gebruikt kan worden. Want waarom de kleuren van Spiral Dynamics en niet die van Leon de  Caluwé, toonaangevend in veranderkundige literatuur, maar totaal afwezig in dit boek. En waarom zo’n uitgekouwd verhaal van de apenrots als intermezzo? Of die lege kop door zen-meditatie om alerter te worden? Gaat het om betekenissen van zin? Of spiritualiteit op het werk? Of gewoon het volgen van een plan? Om kort te gaan: ik mis gedegen onderzoek en conclusies die onderbouwd worden? Kom maar op met de succesvolle veranderingen. Niet het effect rond de afsluiting van je consultancy opdracht, maar vijf of tien jaar later. Tot dat moment slik ik de boodschappen van deze adviseurs niet voor zoete koek.