Concertverslag How To Throw a Christmas Party in Zwolle

Na een eerste tournee in 2010 en een geweldig grappig optreden tijdens het Xnoizz Flevo Festival 2011 (ja, een kerstshow in augustus) kostte het Brown Feather Sparrow & Friends in hun winterjas How To Throw a Christmas Party aanvankelijk nog veel moeite om naast Leeuwarden in de noordelijke helft nog een optreden geprogrammeerd te krijgen. Met wat hulp van vrienden werd Hedon Zwolle alsnog gestrikt. Als locatie werd eerst niet het poppodium aan de Burg. Drijbersingel gekozen, maar de Theaterkerk Young Ones aan de Bisschop Wildebrandlaan. De keuze voor Zwolle was niet ongemerkt gebleven, en zo werd maandag alsnog de locatie aan de Burg. Drijbersingel aangewezen en nog 100 kaarten extra beschikbaar gesteld om de status uitverkocht tijdelijk op te heffen.

In oktober 2010 namen leden van o.a. Kyteman, The Black Atlantic, Anderson, Mensenkinderen, Eins Zwei Orchestra, Blaudzun en Brown feather sparrow in een piepklein kerkje en zonder enig budget, 100% live een dijk van een kerstplaat op, getiteld How to throw a christmas party. “Jozef soleert op een melodica, engelen hossen hun aureooltjes van het hoofd en we zien een spontaan crowdsurfende ezel.” doet vermoeden dat alleen maar lol trappen is, terwijl de liedjes juist over Jezus Christus zelf, het Kerstkind gaat, en de smeekbede om December Radio (ik zeg Sky Radio en jij denkt Maria Carey) uit te schakelen.

Een keur aan liedjes van zowel Angels N’ Sheep als het eerste album How To Throw a Christmas Party trok voorbij. Van The Darkest Night of The Year (met Admiraal Oosterbroek), het ingetogen Een kind is ons geborenThe King of the Jews, Simeon, Beautiful Star of the East tot en met Emmanuel, het bekende Oh Come All Ye Faithful (door Kim Janssen) en Season’s Greetings. Johannes Oosterbroek las halverwege de show het verhaal ‘De IJdele Engel’ van Godfried Bomans voor.
Dolle pret met The Gospel According to a Sheep. Het publiek in tweeën: “I will join the angels!” of “I won’t join the angels!” Als toegift na het aanhoudende lalalalalalalala met optocht door de zaal van de hele groep in het al genoemde December Radio, verzorgden Arjen van Wijk en Jeroen van der Werken Let Our Voices Be Heard. Grote rode ballonnen de zaal in, engel Van Wijk op het balkon geklommen. Zijn onverwachte vrije worp van een microfoonstandaard naar het publiek werd door de Hedon geluidstechnici minder gewaardeerd. “Een engel met een b ervoor” zou m’n moeder zeggen.

Voor wie de band niet eerder had gezien, was de verbazing zichtbaar over de vele wisselingen langs instrumenten en microfoons, het opduiken van Van Wijk op het balkon, de energie in de liedjes en de nieuwe elementen in de show met decorstukken en interactie met het publiek. Na 22.30u was het dan toch echt uit met de pret met bloedserieuze ondertoon. Gelukkig beide albums in de mediaspeler in de auto, zodat het feest voortgezet kon worden.

Boeiende andere fotoverslagen vind je op Facebook bij Maurits Nienhuis (die naast me stond dinsdagavond) en Bart Kuik.