2011 pakte weer verrassend anders uit dan verwacht

Deze laatste dag van het jaar heb je alle jaaroverzichten op tv natuurlijk al lang gezien. Veel liep weer anders dan verwacht, en dat maakt het leven zowel boeiend als voorspellen lastig. We zouden de papieren krant overboord zetten, ik experimenteerde zelf met een online abonnement op het FD, maar heb onvoldoende tijd om te lezen. Dat betaalde abonnement loopt in februari af. Aanbiedingen van bijvoorbeeld ND of Volkskrant, eerdere proefabonnementen zijn al benut, zal ik afslaan. Ook het elektronisch lezen van geselecteerde artikelen op Elinea beviel niet, de dienst zelf sloot deze maand de deuren om, als alles goed gaat als een ‘Spotify voor journalistieke artikelen‘ in 2012 te herrijzen. Mijn verwachtingen voor 2011 teruglezend, waren die verrassend goed, maar er gebeurde veel meer.

Google+ of -?

En wat liepen de verwachtingen over Google+ in juli uiteen. Voor de één een killer app voor zowel Facebook als Twitter, voor de ander een dead on arrival. Wat blijkt in december? Google+ is nu tweemaal zo groot als Twitter, gemeten naar actieve gebruikers. De integratie met Gmail gaat gestaag door. De kringen staan al aan de linkerzijde onder je mailfolders. Evenals in september is m’n dagelijkse constatering, dat ondanks weinig content delen ik wel nieuwe volgers krijg. Er zijn dus steeds meer mensen die wel aangetrokken worden tot Google+. 600.000 nieuwe gebruikers per dag, het totaal staat nu op 62 miljoen. En die langzaam-maar-zeker opmars was exact de achterliggende strategie.

Managementboek.nl presenteerde z’n verkoop top-15 2011. Interessant is natuurlijk welke titels ik heb gelezen en gerecenseerd.

  1. Marijke Lingsma, Aty Boers – Coachingkalender 2012 (niet gelezen of gekocht)
  2. Stephen R. CoveyStephen Covey Inspiratiekalender 2012 (niet gelezen of gekocht)
  3. René Boender – Great to Cool (niet gelezen)
  4. Menno Lanting – Iedereen CEO (niet gelezen)
  5. Jos Burgers – Geef nooit korting! (niet gelezen)
  6. Arend Ardon – Doorbreek de cirkel (niet gelezen)
  7. René Boender, Jos Ahlers – Generatie Z (niet gelezen)
  8. Jan van Setten – De klantenfluisteraar (niet gelezen)
  9. Jos Verveen – Bullshit management (aangevraagd bij bibliotheek)
  10. Sacha Dirkse-Hulscher, Angela Talen – Het groot coach boek (in juli besproken)
  11. Cor Molenaar – Het einde van winkels (niet gelezen)
  12. Jim Stolze – Uitverkocht! (niet gelezen)
  13. Roderik van Grieken e.a. – Debatteren om te winnen (niet gelezen)
  14. Hans van der Loo – We hebben er zin in! (niet gelezen)
  15. Walter IsaacsonSteve Jobs de biografie (in november besproken)

10 of liever toch 7 inch tablet?

Image representing iPad as depicted in CrunchBase

Toen ik voor de zomer aan kwam zetten met m’n BlackBerry PlayBook waren de fervente iPad liefhebbers maar wat kritisch over het slechts 7″ grote scherm. Dat het PlayBook wel heel wat handzamer is, veel lichter, wèl Flash kan afspelen, wèl een HDMI aansluiting heeft, etc. werd gemakshalve vergeten. De stille opmars in 2011 zit niet zozeer in PlayBook verkopen (verre van dat), maar in de andere 7″ modellen van bijvoorbeeld Amazon. Momenteel overtreft de vraag naar 7″ tablets die van 9,7″ inch modellen. Opvallende kentering.

Firefox maakt plaats voor Google Chrome

 

Google Chrome

Het opvoeren van de release frequentie van Firefox komt de browser niet ten goede. Een aantal extensies werkt al versies lang niet meer. En met het geheugengebruik komt het op een of andere manier nooit meer goed. Ik was in de herfst zelf al min of meer definitief overgestapt naar Google Chrome, maar vrouwlief houdt het nog bij Firefox als standaard browser. Bij het schrijven van dit blog, daags na de release van Firefox 9.01, wordt ik door AVG 2012 om het uur gewaarschuwd voor het maar liefst 366MB intern geheugen opsnoepen door de browser met maar 3 tabs open. Dat is geen vooruitgang (Firefox niet meer sloom volgens Bright), maar een sterke prikkel het echt bij Chrome te houden. Het is één van de redenen waarom Mashable Google in het rijtje technologie winnaars van 2011 plaatst naast bijvoorbeeld Apple, Facebook en Windows. Ik geef deze bloggers groot gelijk. Qua aantal gebruikers is Chrome Internet Explorer voorbij, na al eerder Firefox verslagen te hebben. Wie had dat een jaar geleden verwacht?

 

Gaming is serious business, maar niet voor iedereen

De 4 jaar oude spelletjesmaker Zynga, in The Facebook Effect nog geroemd om het ‘monetiseren van een sociaal netwerk’, wilde graag naar de beurs. De uitgifte van 95% van de aandelen via de beurs mislukte echter in december. En wat bleek bij telling van Zynga, EA en Disney games op Facebook? Die van Zynga staan niet (meer) op #1. Angry Birds kwam in december alsnog beschikbaar op BlackBerry PlayBook, maar Wordfeud zit er nog steeds niet in of op. Deze games zijn de tijdvreters van 2011 gebleken. Voor anderen dan, want afgezien van een potje Mahjong laat ik het (gratis) gamen vooral over aan de rest van het gezin op Wii, NDS, desktop pc of tablet. Steeds meer game devices dus in huis, maar nog steeds 24 uur in een dag en ook nog een kast vol ouderwetse (gezins)spellen die evengoed nog gebruikt worden.

Wie weet of we Oudejaarsavond nog een keer Ganzenbord spelen met de kinderen. Some win, some lose.