Leigh Nash – Hymns & Sacred Songs

Leigh Nash is de zingende helft van Sixpence None the Richer. Helaas moeten we nog altijd wachten op het beloofde nieuwe Sixpence album Lost in Transition. Nash is ook stemgeluid van Fauxliage en even Delerium, enkele solo-albums (Blue On Blue in 2004, de kerst-EP Wishing For This in 2006) en bijdragen aan albums van Amy Grant, Jars of Clay en Matthew West. Ze heeft met Hymns & Sacred Songs bij Kingsway Worship een collectie hymns en geestelijke liederen opgenomen. De deal met Kingsway belooft nog 2 albums hierna, dus deze eerste schept verwachtingen. De verzameling oude gezangen van de hand van Charles Wesley, Fanny Crosby, maar ook eigentijdse gezangen van Graham Kendrick, Keith Getty, Stuart Townend, Aaron Keyes en Katie Gustafson. John Hartley (ooit de helft van Phil & John en producent van liedjes van Rebecca St. James, Matt Redman en Stuart Townend) produceerde het door Derri Daugherty (gitarist en zanger van The Choir, verder actief voor Jeremy Camp en Leeland) opgenomen en gemixte album. Achter de knoppen nog meer aansprekende namen: opnames door Stephen Leiweke (Rita Springer, Chris Sligh, MIKESCHAIR) en de mix door Shane Wilson (Switchfoot, Newsboys). Gitarist Stu G (Delirious?, Casting Crowns, Michael W. Smith), drummer Paul Mabury (Hillsong, Steven Curtis Chapman, Brandon Heath), toetsenist Matt Stanfield (Mandisa, Britt Nicole, Plumb) en bassist Chris Donahue borgen de muzikale kwaliteit. Na dit potje name dropping over naar de muziek zelf.

Haar muzikale succes ging hand-in-hand met roerige tijden op persoonlijk vlak: de geboorte van haar zoon Henry, een echtscheiding en het overlijden van haar vader. God bleek trouw en genadig, de reden om daarover te zingen met aloude melodieën en de schat aan kerkliederen te waarderen. Vanaf de opener Saviour Like A Shepherd (Blessed Jesus) (origineel van Dorothy A. Thrupp) waan je je in een mix van Sixpence None The Richer, de folkpop van de akoestische The Choir / At The Foot Of The Cross en Jars of Clay albums. Knap is de met de Britse componist en zanger Chris Eaton geschreven nieuwe melodielijn onder Come Thou Fount of Every Blessing, waarmee dit door Baptist Robert Robinson in 1758 geschreven gezang eens niet afgezaagd klinkt. Heel veel andere collega artiesten herontdekten dit gezang in het afgelopen decennium. Isaiah 55 (Nothing You Can’t Do) is fris en up-tempo. Langzaam walst Fanny Crosby‘s O Heart Beraved and Lonely. Ook deze melodielijn komt van de hand van Nash & Eaton. Wel herkenning in de vertolking van het nog jonge The Power of the Cross, geschreven door Keith Getty & Stuart Townend. Typische Sixpence poppy sound in Give Myself To You. Los drumspel en akoestisch gitaar bepalen het nieuwe arrangement voor Come Ye Thankful People Come (orgineel uit 1844) en Out of My Bondage (1887). Een snelle wals onder Blessed Redeemer en Out of My Bondage. Tokkelend gitaarwerk en ingetogen zang in de Song of Moses. Het walsende Praise The Lord Who Reigns Above en het rustieke Be Still My Soul sluiten af. Tijdloze liederen en arrangementen. Of dit nog 2 albums lang blijft boeien, is de uitdaging aan Leigh Nash.

Enhanced by Zemanta