Lights – Siberia

      4 Comments on Lights – Siberia

Voor de opvolger van The Listening (2009), Siberia, heeft Lights (geboren Valerie Anne Poxleitner, maar haar naam officieel gewijzigd in Lights Valerie Poxleitner) volgens eigen zeggen zichzelf opnieuw uitgevonden als artiest. Na de in juli uitgekomen single Everybody Breaks a Glass, een samenwerking met electronica band Holy Fuck en rapper Shad, werd in augustus de single Toes uitgebracht. De drang naar perfect uitgeprogrammeerde songs van het debuutalbum maakte plaats voor een focus op de melodie en experimenten met aan elkaar geknoopte synthesizers en effectpedalen. De teksten van Siberia werden al vroeg na de release van The Listening geschreven. De titeltrack pende Lights met Brian Borcherdt en Graham Walsh. Walsh is ook medeschrijver van de afsluiter Day One. Na haar jeugd met haar ouders op de Filippijnen en Jamaicaanse op zendingsposten doorgebracht te hebben, heeft ze haar plek in Toronto gevonden. Toch wil de Canadese best een oversteek wagen, zo klinkt het ook in de stampende opener en titeltrack: “I would sail across the east sea. Just to see you on the far side. Where the wind is cold and empty. There you’ll be to take me inside. We’ll find ways to fill the empty. Far from all the hysteria. I don’t care if we suddenly find ourselves in Siberia. We’ll leave Canada” Het vlotte Where The Fence is Low kwam uit de pen van Poxleitner, Jason Parsons aka Human Kebab (Ubiquitous Synergy Seeker) en Thomas “Tawgs” Salter (ook de drijvende kracht achter de hits Drive My Soul en Saviour). De tekst zit tussen hoop en vrees in, muzikaal is het een illustratie van de doorgemaakte groei en afscheid van 13-in-een-dozijn synthpop dansdeuntjes. Toes is nog wel van dat soort, niettemin een lekker dansbare track.

Banner in mid-tempo (zwaaien maar met de armen!) geeft een voluit mee te zingen refrein. Helemaal alleen schreef Poxleitner het poppy Everybody Breaks a Glass en de ballad Cactus In The Valley. Met David Thomson schreef ze haar hommage aan het ontdekte dubstep Fourth Dimension (hoewel dit liedje in een veel lager bpm ligt), And Counting en Peace Sign. Met Salter werden bijna alle andere songs geschreven. Heavy Rope is open geproduceerd en laat ruimte om echt naar de tekst te luisteren. Timing Is Everything tip ik als volgende single. Peace Sign haalt een handvol 80’s synthesizer sounds naar binnen, inclusief een flanger en arpeggiator. Vind je Savior van The Listening mooi, zul je dit ook weten te waarderen. Suspension heeft een fors tempo en leent zich wel voor wat remixes. Flux and Flow en Frame and Focus grijpen terug op de 80’s bands als OMD en bij And Counting opent een mono synth, alsof je op een Joy Electric album bent overgeschakeld. Na deze fraaie ballad, zo ongeveer het enige echte rustpunt op het album, is het tijd voor het net geen 9 minuten durende Day One: een verzameling noisy soundscapes (je draait op een middag aan wat knoppen, legt wat akkoordenschema’s achter elkaar en neemt het geheel op). Kandidaat voor skip-to-next-track bij herhaalde luisterbeurten. De raps in Everybody Break A Glass en Flux and Flow hadden van mij achterwege mogen blijven. Verder is Siberia een interessante collectie liedjes, waarmee The Listening tot eerste vingeroefening verbleekt. En vergeet de twee cadeautjes op de iTunes deluxe versie van het album niet: een akoestische versie op gitaar van Cactus in the Valley en de 5 minuten tellende Nightbox remix van Toes, waarover ik net als Lights zelf heel tevreden ben.

  • Lights Stream “Toes” Video (drivenfaroff.com)
  • LIGHTS new album details ‘Siberia’ (matthewalexandermultimedia.com)
  • Lights Joins Forces With Holy F— and New Sound Scares Off Her U.S. Major Label (spinner.com)
  • Siberia – Is It Out There? (lightsnews.wordpress.com)
  • Brighten your day with some Lights stickers (getglue.com)