Verjaardag Ekklesia – lang zal ze leven!

Met Pinksteren vieren christenen dat bijna 2.000 jaar geleden God door zijn Heilige Geest het werk dat Gods Zoon, Jezus Christus op aarde heeft gedaan, voort te zetten. Waar Jezus Christus in zijn rondgang door de regio’s die nu in Israël, Syrië en Jordanië liggen, alleen daar aanwezig was, heeft hij bij zijn vertrek (we vieren dat met Hemelvaartsdag) aangegeven, dat zijn volgelingen in Jeruzalem moesten wachten op de belofte van God de Vader, de doop met de Heilige Geest. Hij geeft kracht en onze opdracht is van Jezus Christus te getuigen in Jeruzalem, in heel Judea en Samaria, tot aan de uiteinden van de aarde. (Handelingen 1). De belofte werd tijdens het joodse wekenfeest, feest van de eerstelingen of Pinksterfeest vervuld. Een paar duizend mensen neemt op één dag het getuigenis van Petrus over Jezus Christus en Gods plan met de mensheid aan en een kring van volgelingen van Jezus Christus als dé Weg ontstaat. Later wordt deze kring van gelovigen als ekklesia aangeduid. In het Franse église klinkt deze Griekse wortel van ‘kerk’ of ‘gemeente’ nog direct door.

Jammer, dat we enkele weken geleden een tot Grieks restaurant verbouwde kerk in het Limburgse Valkenburg tegenkwamen. Nog afgezien van de foute spelling van het Grieks: ‘eklisia’ in plaats van ‘ekklesia’ was het natuurlijk beter geweest als er een levendige gemeente werd gevonden.

Vandaag jarig, dus ‘lang zal ze leven!’

Om het belang van de gemeente aan te geven, tracteer ik jullie op deze verjaardag op een stuk uit Frank Viola‘s Reimagining Church (p.148-149): “Simply put, the purpose of the church is to stand for God’s eternal purpose. It’s called to live in the foretaste of Revelation 21 and 22. Thus from the viewpoint of God’s eternal purpose, the church exists to be:

  • the incarnation and manifestation of the ultimate passion of God
  • the organic expression and physical extension of the Trinitarian Community
  • the corporate image-bearer of the Lord Jesus Christ on the earth
  • the family of God
  • the divine building whereby every living stone is being transformed, reshaped, and fitted together to form the Lord’s temple
  • the colonial outpost of the coming kingdom
  • the masterpiece of God
  • the spiritual ‘Bethany’ where Jesus of Nazareth is received, obeyed, and adored in the midst of a rejecting world
  • the vessel in which the power of Christ’s resurrection life is visibly displayed
  • the object of God’s supreme affection and delight
  • the willing vehicle for Christ’s manifested presence
  • the torchbearer of the testimony of Jesus
  • the ‘one new man’ – the new species  – the ‘third race’
  • the fiancée of Jesus Christ – His very body, His very bride
  • the new humanity marked out in the Son of God before time and brought into existence by His cross
  • the Christian’s native habitat
  • the spiritual environment where face-to-face encounters between the bride and Bridegroom take place
  • the living witness to the fullness and headship of God’s Son
  • the colony from heaven that bears the image of its Ruler

In short, whenever the church gathers together, its guiding and functioning principle is simply to incarnate Christ (1 Corinthians 12:12).”