Online projectmanagement met Xobni en Sprintr

Xobni

Sinds 4 mei is Xobni 2.0.1 beschikbaar met een uitbreiding van de gadgets in de sidebar die informatie over of met je contactpersoon van de e-mail die je op dat moment leest of behandelt, deelt. Was het eerder al mogelijk om LinkedIN, Twitter, Facebook, XING, Hoovers, Flickr en Youtube gegevens te koppelen, zijn nu online collaboration tools zoals Yammer, Chatter, Dropbox, Evernote en Salesforce in de Xobni for Outlook beschikbaar gekomen. Interessant om WebEx meetings te kunnen plannen en starten, met Google Translate instant vertalingen van inkomende en uitgaande mail te krijgen, Goldmail, Huddle en SharePoint integratie te hebben,

Naast een aantal gratis tools zijn er betaalde gadgets in de nieuwe AppStore van Xobni te krijgen:

  • JIRA bug tracker ($9.99 per jaar per gebruiker)
  • Salesforce.com CRM integratie (idem)

Het ecosysteem is gebaseerd op open APIs en OpenSocial. Ontwikkelaars wordt gevraagd eigen gadgets te maken. Binnenkort komen de gadgets ook beschikbaar in Xobni for Gmail beta. Daarmee hoopt Xobni de concurrentie (Rapportive, RIM/Gist) weer even van zich af te kunnen schudden.

Sprintr

Spintr is een start-up gericht op samenwerken in een agile team. De huidige beta versie biedt de mogelijkheid een account aan te maken, in een dashboard de activity stream van je collega’s te zien en een eigen project aan te maken of de andere projecten van je bedrijf (lees: bedrijfsnaam uit bedrijfsnaam.com e-mailadressen) te bekijken. Projecten kun je ook privé markeren. Dan zijn alleen genodigden in staat gegevens te bekijken en te wijzigen. Op de project wall kun je mededelingen kwijt, inclusief bestanden en plaatjes.

Het echte werk begin op de stories pagina. Een story beschrijft een requirement dat aan je project gesteld wordt, doorgaans een functionaliteit. Je kunt een beschrijving kwijt, desgewenst sub-stories aanmaken of commentaar geven op stories.  Ook kun je het aantal story points aangeven, de story als feature of bug markeren en ‘m aan een sprint toewijzen. Voor planningsdoeleinden kun je begin- en einddata aangeven. Het geheel is de backlog van je project. Door een story als to-do te markeren pak je de realisatie ervan op. Als je een story geïmplementeerd hebt, kun je deze administratief beëindigen.

Sprints zijn verder te monitoren in het Planning tab met bijvoorbeeld een tijdlijn en de burndown chart. Op het Feedback tab zie je de feedback tickets, ofwel reacties van gebruikers m.b.t. de pagina of het item waar0p ze hun feedback gaven. Aan de rechterzijde van elk scherm vind je instructies voor het gebruik. Sneltoetsen zijn er. Kortom: inleertijd is er nauwelijks. Sprintr is wat mij betreft prima te gebruiken en veel eenvoudiger dan de Atlassian suite.