Ik ben al een aantal jaren blij gebruiker van Xobni, niet alleen vanwege de Unified address book kenmerken, maar ook de bliksemsnelle toegang tot m’n e-mail(archief). Nadeel van de plugin, is dat deze nogal een wissel trekt op Microsoft Outlook. Dat is niet nieuw en soms erg lastig. De upgrade naar de laatste 2.0.0 versie (die was sinds januari 2011 beschikbaar, maar aangezien automatische updates niet plaatsvinden, kan het even duren voordat je dat doorhebt) bleek een regelrecht hoofdpijndossier te worden. Aanleiding was het niet goed afsluiten van Outlook en de lange opstarttijd, beiden veroorzaakt door de Xobni plugin. In de support forums wordt dit fenomeen geregeld aangekaart, maar in eerste aanleg, zoals elke leverancier doet, vooral aan andere 3rd party plugins verweten.
Xobni’s plek in PIM data synchronisatie
Ik gebruik Xobni for Outlook, Xobni for BlackBerry en Xobni Cloud als cloud data opslag/synchronisatiepunt daartussen. De geïndexeerde mail, kalender items, taken, memo’s en contactpersonen zijn zo ook op de BlackBerry beschikbaar, en dat is erg handig. Xobni laat je BlackBerry adresboek zelf intact, zet er als het ware z’n eigen naast. Zelf synchroniseer ik het BlackBerry adresboek via BlackBerry Desktop Manager, hoewel er voor andere configuraties alternatieven zijn als Soocial en Plaxo. Uitdager wordt Gist, dat tot nu toe alleen een iPhone en Android app heeft, maar in februari werd overgenomen door RIM, de maker van BlackBerry. Belangrijk aandachtspunt is de last die de index van Xobni op je BlackBerry intern geheugen en dus ook de opstarttijd legt.
Email index los van Unified address book
Voor de adresboekfuncties, inclusief integratie met profielgegevens van LinkedIN, Twitter, Facebook zijn er dus voor een BlackBerry gebruiker wel alternatieven (Plaxo, Soocial). Sensobi, begonnen als social CRM laag over je adresboek heen op BlackBerry (Xobni doet hetzelfde als één van de functies) broedt op uitbreidingen voor e-mail en notities maken.
De eenvoudigste oplossing in Windows (Vista of 7) in combinatie met Outlook (2007, 2010) bestaat uit Outlook Search folders en Windows Search 4.0. Vooral Windows Search is veelal onbekend, afgezien van de standaard zoekfuncties naar programma’s (in het startmenu) of documenten. Je kunt er ook razendsnel e-mails, contactpersonen, etc. uit je Outlook database mee vinden.
Wil je toch wat andere zoeksoftware gebruiken, kun je denken aan:
Afscheid van Xobni….en Plaxo
Deze week merkte ik, de rest van dit bericht was al voorbereid, dat Xobni sinds 27 maart helemaal niets meer had geïndexeerd, ondanks de andere configuratie-instellingen. Bij de indexering gisteravond heb ik die na dik 2 uur draaien stopgezet. Gisteren had de Helpdesk van Xobni in reactie op de problemen van eind maart eindelijk een reactie: het lag natuurlijk niet aan hen, maar aan de inconsistenties in de Outlook data files. Dat ze die zelf gegenereerd hebben, en dus regelmatige reparaties met het eigen InspectorX nodig waren, bleef onbenoemd. Vanmorgen vroeg heb ik daarom afscheid genomen van Xobni. En omdat de Plaxo servers voor synchronisatie van mijn adresboek, taken en kalender ook al enkele weken – erkend door Plaxo helpdesk via een live chat begin deze week – kuren hebben, heb ik in afwachting van een oplossing ook de Plaxo toolbar verwijderd van de computer.
Welkom Gist
En als nieuwe social CRM plugin / platform heb ik Gist opnieuw verwelkomd. Ziet er tegenwoordig veel netter uit, het achterhalen van juiste profielgegevens gaat veel meer automatisch dan enkele jaren geleden, en met Gist browser plugins, is een Rapportive of Xobni for Gmail (dat in de 1.2 versie ook foutieve informatie laat zien), de voorlopige winnaar.
Problemen zijn er om opgelost te worden. Welkom terug Xobni
Bij Xobni was de support en met name head of support Eirik Oeyo ook niet gek. Mijn blogs en tweets worden gelezen en opgevolgd. Vrijdagavond kreeg ik een nieuwe build 13380 van de applicatie toegestuurd. Het onderdeel InspectorX om allerhande debugging en reparatiewerkzaamheden uit te voeren, is behoorlijk uitgebreid (dus nodig), maar met de nieuwe automatische Outlook .ost en .pst reparatiefunctie, een kritische blik op geïnstalleerde add-ins (van het alweer verwijderde Funambol was dus ‘gewoon’ de add-in enabled, en ook iTunes’ integratie met Outlook hebben het moeten ontgelden.
Na herinstallatie van Xobni op zowel Outlook als BlackBerry ging de indexering wonderbaarlijk snel, ook de update van Xobni Cloud. Ja, “customer service taken seriously”, en dus ook een eerlijke update van deze worsteling met software.
Related Posts