Vraag en antwoord diensten vergeleken: LinkedIN, Quora en InboxQ

Dat het wereldwijde web een geweldige bron van informatie is, en dus brandende vragen al enkele decennia lang op ‘internet’ gesteld worden in de hoop snel een passend antwoord te krijgen, veronderstel ik bekend. De manier waarop vragen en antwoorden bij elkaar gebracht worden evolueert. Van bulletin bord systems, fora en nieuwsgroepen in de beginjaren, specifieke portals als ask.com en answers.com tot Q&A voorzieningen op sociale netwerken als LinkedIN (LinkedIN Answers), Yammer of de met #durftevragen, #asktwitter of #lazyweb vraagstellende tweets. Een aantal vragen rijst:

  • waarom is het collectief onvoldoende in staat good or best practices te destilleren uit de gegeven antwoorden? Kijk rond op een Q&A site, en je ontdekt, dat al lang beantwoorde vragen gewoon opnieuw gesteld worden, zonder voordeel te halen uit de beschikbare kennis.
  • waar kun je je vraag het beste stellen? Op welk forum, in welke service is de kans op een ‘goed antwoord’ het hoogst?
  • sommige mensen stellen alleen vragen (en opvallend vaak om aandacht te krijgen, een eigen onderzoeksopdracht makkelijk te kunnen uitvoeren, kortom willen alleen wat krijgen), anderen lijken overal een antwoord op te hebben (opnieuw om aandacht te krijgen, om te argumenteren, eigenlijk alleen uit te zijn op discussie). Bij wie ga je echt te rade?
  • waarom is het zo moeilijk goede vragen te stellen? Een aantal voorbeelden van LinkedIN Answers bij het schrijven van dit stuk:

Wat is expertise?

LinkedIN benadert het zo:

  1. Find questions in the areas you know; Browse questions to find categories familiar to you.
  2. Answer those questions; Remember, private answers won’t help you earn expertise
  3. Every time the questioner picks your answer best, you gain a point of expertise

In een beetje zelfrespecterend Q&A platform moet dus een filter van experts tussen de beantwoorders zijn. Reputatiemanagement, erkenning krijgen voor de gegeven antwoorden. Een plek waar jouw kennis ertoe doet, of waar je echt geholpen wordt. Naast de activiteit in het netwerk, zijn dit belangrijke criteria voor een goed functionerend platform. Tijd om kennis te maken met Quora.

Quora – Q&A Forum

Op Quora.com, waarvoor ik enkele weken van een vriend een uitnodiging kreeg, zijn vragen gecategoriseerd, is een mix gemaakt met een sociaal netwerk, reputatiemanagement technieken, en kun je fijnmazig instellen hoe je op de hoogte gehouden wilt worden van activiteiten rond de onderwerpen die je interesseren, de mensen die vragen stellen of antwoorden geven en die jouw input waarderen. Quora verwijst naar een quorum, of de joodse minyan, het tiental mensen dat nodig is om een (gebeds)dienst te houden. Kortom: een bundeling van kennis en kunde om de verspreiding, verrijking en het gebruik ervan ook echt te laten werken. Quora zegt om je op weg te helpen:

1. Start by setting up a good feed.

  • Your activity feed has recent activity about content that interests you. You can view your feed by going to the home page.
  • You can build a good feed by following and searching for topicspeople, and questions.
  • Topics: When you follow a topic, questions and answers tagged with that topic will appear in your feed
  • People. When you follow people, you will see questions and answers posted by these people in your feed.
  • Questions: When you follow a question, you will see activity about that question in your news feed (example: when a new answer is posted on the question).
  • The easiest first step: start by following some topics that you care about and some people who write about them.
  • You can also read some interesting questions to get a feel for the site.

2. Learn more, including:

Quora maakt een start wel makkelijk door je sociale netwerkprofielen op Twitter, Facebook en je weblog te koppelen. De overstap van ‘anonieme tipgever’ naar een echt mens, met wie je vrienden kunt worden, is zo wel erg makkelijk.

Integratie met Google Social Search en de kracht van bundeling van kennis

Google Social Search is onlangs uitgebreid met bijvoorbeeld content van Quora, een bewijs dat Google de content vindt bijdragen aan het leveren van zo relevant mogelijke zoekresultaten.

De kracht zit in de bundeling met al aanwezige vragen en antwoorden. Bij LinkedIN Anwers wordt je niet gestimuleerd na te denken of te associëren. Je kunt je vraag stellen in een categorie, en that’s it. Bij Quora lijkt de categorisering haast automatisch te gaan, staan rechts soortgelijke antwoorden, vind je er en der links naar antwoorden, zie je wie er heeft geantwoord en op welke onderwerpen hij/zij zich nog meer laat aanspreken. Heb je een vraag gesteld of beantwoord, kun je dat weer direct delen op Twitter, Facebook en je weblog. Dan gaat het werken, da’s precies waar Quora op mikt.

Answerly’s InboxQ

Het kan ook over een andere boeg. Y Combinator bedrijf Answerly heeft onlangs InboxQ gelanceerd. Deze gratis browser plugin (nu alleen beschikbaar onder Chrome) zoekt naar vragen op Twitter op basis van trefwoorden en andere factoren. InboxQ zit zo in hetzelfde vaarwater als Replyz,en benut de op Twitter aanwezige kennis, zonder een eigen platform te hoeven opzetten. Het zijn eigenlijk filters op tweets met vragen in de hoop dat je er wat wilt beantwoorden. Zonder fratsen, reputatiemanagement (anders dan retweets en quotes op Twitter zelf).

Enhanced by Zemanta