Zoeken, meten en weten rond Social media

Research.ly

De makers van PeopleBrowsr hebben een nieuw hulpmiddel voor zoektochten in Twitter conversaties, Research.ly. Anders dan vorige generaties zoekmachines op Twitter die niet verder gingen dan enkele duizenden tweets, mag Research.ly tot 3 jaar terug in Twitter’s full feed, een datastroom die ook wel de Twitter firehose wordt genoemd. Voor het verder segmenteren heeft Research.ly bovenop deze gegevens indices geplaatst op geslacht, sentiment van berichten (positief, negatief), locatie en degrees of separation. Ook Re-Tweets, frases en trending topics worden meegewogen. Deze indices worden in real-time geactualiseerd. Bij de presentatie van de zoekresultaten worden ook de Twitpic foto’s en Youtube video’s in de tweets getoond.

Verder filteren van de resultaten is mogelijk, wat Research.ly interessant maakt voor het zoeken naar merknamen, eigen bedrijf, specifieke onderwerpen, plaatsen en evenementen. Hiernaast een voorbeeld van #tedxams.

De eerste 7 zoekacties mag je gratis doen, na aanmaken van een account kun je nog 7 dagen gratis gebruik maken van de software, voordat de teller gaat lopen. Prijsstelling is $99 per account per maand, of $499 per maand voor extra premium features. Wat die zijn, is me niet duidelijk. genoeg om het enorme prijsverschil mee te verklaren.

TwentyFeet

Uit Duitsland komt het analysehulpmiddel TwentyFeet. Deze web service analyseert de gegevens in je Twitter, Facebook, Youtube, Google Analytics en Bit.ly account, stuurt je dagelijks of wekelijks e-mails met de resultaten en biedt online dashboards, trends, etc.

‘Waarde’ en invloed van je berichten ofwel je online reputatie wordt zo zichtbaar gemaakt op het vlak van clicks, interactie, retweets, en dergelijke. oAuth wordt gebruikt voor de autorisatie van services. Aandachtspunt is wel, dat alleen public bitl.ly profielgegevens gebruikt worden. 30 dagen gratis uitproberen kan, één Twitter en Facebook bijhouden is gratis, aanvullende accounts kosten slechts $2,49 per jaar.