PostPost en Facebook Paper als tegenhangers van Paper.li

In september 2010 berichtte ik over de komst van Paper.li, een eenmaal daags uit de tweets, geposte foto’s en video’s van je Twitter volgelingen samengesteld overzicht als persoonlijke krant. Eind januari 2011 kwam de Facebook variant, PostPost.com van TigerLogic Corporation uit. Het is een real-time samengesteld overzicht van content die in je Facebook netwerk wordt gedeeld. Anders dan het qua hoeveelheid overzichtelijke Paper.li, dat categorieën gebruikt, slim advertenties inpast en nog het uiterlijk heeft van een omslag van een ouderwetse krant, is de PostPost 5-kolommen brede en erg lange ‘pagina’ propvol content die, naar goed Facebook gebruik becommentarieerd en ‘leuk gevonden’ kan worden.

De scrollbar is een verplicht element in de PostPost. Ik kan me voorstellen, dat dit mobiel niet lekker navigeert. PostPost doet verder helemaal niet aan categorisering. Alle content heeft dezelfde waarde. Leef je in Facebook-land, kan PostPost een aardige startpagina zijn. Zelf voel ik veel meer voor intelligente content filtering. In Twitter zijn daarvoor de Lists onontbeerlijk. In de video hiernaast wordt uitleg over PostPost zelf gegeven.

Facebook Paper

Intussen zit ook concurrent SmallRivers, de maker van Paper.li niet stil. Het is via Paper.li mogelijk een Facebook Paper aan te maken. Het lijkt wat op een Twitter tag Paper, zoals ik dagelijks de Projectmanagement Daily lees. Facebook Papers doen een zoektocht op alle public posts op Facebook, Paper.li extraheert de bijbehorende links, video’s en foto’s photos, analyseert ze, rangschikt de content en maakt een dagelijkse ‘krant’ aan. Ik heb er eentje aangemaakt rond ‘project management’. En dat geeft een gerust gevoel, niet de hele wereld te hoeven overzien, maar je eigen selectie te kunnen maken, net als bij een echte krant.