Eerste impressie van Toyota Verso-S

In de zoektocht naar een geschikte nieuwe leasewagen besprak ik eerder de Toyota Prius 1.8 HSD Aspiration. Met al tweemaal Prius als leasewagen is het ook leuk naar nieuwe alternatieven te kijken. Eind oktober 2010 werd ik al geattendeerd op de komst van de nieuwe Toyota Verso-S. Voor vanmiddag 14 januari was ik ingegaan op Louwman’s uitnodiging de Preview van de Verso-S te combineren met een gratis schaatsuitje op FlevOnice in Biddinghuizen (FL). FlevOnice was een klein jaar eerder het toneel van 2 broers op glad ijs, een geslaagde activiteit van de Capgemini personeelsvereniging, dus naast de schaatsen ook fotocamera mee. Helaas was het zulk regenachtig weer, dat de meegenomen schaatsen achterin de Prius konden blijven. Bij Dorhout Mees, 2 kilometer verderop, stond de koffie klaar, kreeg ik folders, 2 lichtblauwe ijsmutsen en bleek het beloofde gratis schaats-kaartje nog tot 6 maart geldig. Dat moet lukken één van de komende weken.

De Toyota Verso-S, die is geïntroduceerd op de autosalon van Parijs 2010, is slim en compact. Hij biedt u comfort en kwaliteit, plus de ruimte om met grotere auto’s te kunnen concurreren. Toch is de Verso-S met zijn lengte van minder dan 4 m ook uiterst handelbaar. Redenen genoeg om vanmiddag met name wat ouder publiek te trekken, merendeel bestaande Toyota rijders.

Exterieur

De verkopers vervolgen: “Het exterieur wordt gekenmerkt door vloeiende lijnen. In het interieur vullen de nauwkeurig getekende vormen de geborstelde metallic afwerkingen mooi aan en is de interieur- en bagageruimte toonaangevend. Een verhoogde zitpositie verbetert het zicht en vergemakkelijkt het instappen. Bij het standaard Easy Flat-systeem worden de achterstoelen met een druk op de knop neergeklapt, zelfs vanuit de bagageruimte, en een bagageruimte met twee niveaus draagt bij aan het maximumlaadvolume van 1.388 liter.

Multimediasysteem met touchscreen

Als primeur in deze klasse de Verso-S een multimediasysteem met 6,1” touchscreen. Deze interface voor CD/MP3/radio, Bluetooth®, USB en iPod toont tevens het beeld van de achteruitrijcamera. Later zal het multimediasysteem ook leverbaar worden met DAB-radio, een geavanceerd navigatiesysteem en nieuwsvoorzieningen.

Veiligheid

De standaard aanwezige veiligheidsvoorzieningen omvatten zeven airbags, schijfremmen rondom en antiwhiplashhoofdsteunen en de volgende actieve veiligheidsvoorzieningen: antiblokkeersysteem (ABS), elektronisch remkrachtverdeling (EBD), Brake Assist (BA), Traction Control (TRC) en Vehicle Stability Control (VSC).

Motor

De Verso-S wordt leverbaar met een 1,3 liter VVT-i benzinemotor met handgeschakelde transmissie met 6 versnellingen. Deze motor is voorzien van de Toyota Optimal Drive-technologie voor een uitstekend brandstofverbruik en een lage CO2-uitstoot. De toonaangevende benzinemotor zal tevens leverbaar zijn met Multidrive CVT (Continu Variabele Transmissie). Deze transmissieuitvoering wordt geleverd met shift paddles.

Verbruik

De 1.3 VVT-i, die op beide transmissies standaard is voorzien van Stop & Start-systeem, is goed voor een vermogen van 73 kW/99pk. Daarmee legt de Verso-S niet alleen pittige prestaties aan de dag, maar is hij vooral zeer zuinig, getuige een gemiddeld verbruik van 5,4 l/100 km (CVT: 5,0 l/100km) en een CO2-uitstoot van 125 gram per kilometer (CVT: 117 g/km).

Uitrusting

De meest luxueuze van de drie uitvoeringen is voorzien van een Smart Entry-systeem met startknop, 16″ lichtmetalen velgen, regensensor en schemersensor; tot de opties behoort één van de grootste panoramische zonnedaken in zijn segment.”

Eigen indrukken

De feiten kloppen, maar belangrijk voor mij is een aantal specifieke zaken. Met 1.93m heb ik nu eenmaal lange benen. Helaas is er te weinig beenruimte op de bestuurdersstoel in de achterste stand. Achterin is er dan nog wel ruimte over om te zitten, dat scheelt dan weer. Aan de armsteun rechts van de bestuurdersstoel irriteerde ik me de eerste seconde al. Veel te hoog en smal, wel wegklapbaar, voor mij niet bruikbaar. De kofferruimte is bij niet-neerklappen van de achterbank beperkter dan de Prius; de ruimte van het reservewiel was vanmiddag bij de proefmodellen handig leeg gelaten, maar is op vakantie dus niet bruikbaar voor bagage. Achterin was de middelste plek dé grote dissatisfier. Om kort te gaan: de Verso-S is een prima vierzitter, voor de vijfde persoon blijft er simpelweg geen ruimte of zitcomfort over, klem tussen de aansluitingen voor de veiligheidsgordels bovenop een bult, of met het achterwerk hinderlijk op de aansluitingen. Hier wreekt zich het ontwerp van een compacte MPV.

Conclusie

De Toyota Verso-S zal zeker niet mijn volgende leasewagen zijn. Voor doorsnee gezinnen (4 personen) of wat ouder publiek, met behoefte aan een hoge instap is de Verso-S een geweldige wagen. Prima prijsstelling rond de €20.000 met alles erop en eraan. Technisch helemaal voor elkaar.

Enhanced by Zemanta