Van eigentijdse vertolkingen van oude gezangen zijn er verzamelaars genoeg uitgebracht, dus je moet wel met wat onderscheidends komen om nog op te vallen. Op Modern Hymnal 2.0 (een vreselijke titel overigens) opnieuw gecomponeerde versies van de meest geliefde gezangen van songwriters en zangleiders Chris McClarney, Aaron Keyes, Tim Hughes, Chris Eaton en Derri Daugherty (The Choir) verzameld. Van Immortal Invisible tot O Church Arise, I Know That My Redeemer Lives en Blessed Redeemer. 16 bekende en minder bekende kerkliederen van schrijvers van weleer zoals Charles Wesley en Fanny Crosby, maar ook van tegenwoordige hofleveranciers in de Opwekkingsliederenbundel: Stuart Townend en Keith Getty.
Leigh Nash (Sixpence None The Richer) opent met Blessed Redeemer in een opwekkende 6/8. Jongeling Chris McClarney heeft een typisch Getty-arrangement van Immortal Invisible voor zijn rekening. Sarah Sadler‘s zachte vocalen passen prima bij het mid-tempo Jesus Is Lord. Derri Daugherty’s signature sound op Christ Is Able doen even denken dat Modern Hymnal voor een 2010 opvolger van At The Foot of the Cross is. Tim Hughes vertolkt een ingetogen eigen versie van O Church Arise, Aaron Keys een bewerking van Psalm 62 en Chris Eaton op dreef achter de piano in Salvations Song. Wedden dat je alleen de tekst herkent van I Know That My Redeemer Lives, een goed nieuw up-tempo arrangement door Chris McClarney volgezongen? Hetzelfde recept volgt Chris Eaton in Christ The Lord Is Risen Today. Eaton zit hier overigens dicht tegen de manier van zingen van David Crowder aan, wel grappig voor zo’n veteraan. De Britse singer-songwriter Andy Bromley hoor je in de ballad Wonderful Saviour. Andermaal McClarney (dat blijft ook wel de makke van zo’n verzamelaar, dat er eigenlijk als dubbele agenda de promotie van één of enkele aanstormende talenten bij speelt) in We Fix Our Eyes on You en God Be With Us. Echt overtuigend klinkt zijn zang hier niet. Aaron Keys pakt met Sinless Saviour een ingetogen gezang mee. Derri Daugherty vertolkt Song of Moses, waarna de vocale hoofdrol is weggelegd voor Katie Gustafson (naast zangeres en ontwerpster tegenwoordig vooral kok in in een wine bar) in We The Church. Een gezamenlijke afsluiter, Living Word of God, laat dit tijdelijke muziekteam weer uit elkaar gaan en jou de keuze replay of stop te klikken. Dit nieuwe gezangenboek is een aardig initiatief, maar klinkt door de bank genomen wel erg braaf en voorzichtig.
Related articles
- Contemporary Hymns (challies.com)
- Atheists Don’t Have No Songs (with Lyrics) (godlessgirl.com)
- Why Should the Devil Have all the Good Music? (pastorbobcornwall.blogspot.com)
- PraiseHymns 1.21 for iPad Now Available for iPhone (themactrack.com)
- CD Review: The Choir, “Burning Like the Midnight Sun” (popdose.com)
- Children’s Music Workshop, Hymn-Pan Alley (fort-greene.thelocal.nytimes.com)
- Hacking Church Work – Getting Spirituality beyond the Structure (hackingchristianity.net)
Related Posts