Filmrecensie De Eenzaamheid van de Priemgetallen

eenzaamheid priemgetallen filmPaolo Giordano‘s bestseller De eenzaamheid van de priemgetallen (zie mijn boekbespreking) vroeg natuurlijk om een verfilming. Alba Rohrwacher (Io Sono L’Amore) en Luca Marinelli spelen de getroubleerde hoofdpersonen Alice Della Rocca en Mattia Balossino. Ze weten precies hoe de ander zich voelt, maar kunnen hun liefde voor elkaar nooit uiten. Priemgetallen zijn alleen deelbaar door 1 en zichzelf. Tweelingpriemgetallen zijn priemgetallen slechts gescheiden door één even getal, zoals 17 en 19. Alice en Mattia zullen elkaar als menselijke tweelingpriemgetallen nooit raken. Dat is nog eens een trieste tegenhanger van een Amerikaanse feel-good movie voor de kerstdagen.

Zoals gezegd veel open eindes in de scenes. Zo zie je niet hoe Alice wordt gered van de besneeuwde hellingen, hoe de ouders Mattia opvangen na Michaela’s verdwijning of hoe de toenadering van  Mattia, op dringend verzoek van Alice na 7 jaar in Duitsland te hebben gestudeerd, ‘echt’ afloopt. Wat ik echt miste was de wraak die Alice op haar oude rivale Viola neemt tijdens haar bruiloft. In de film maakt ze slechts sporadisch wat foto’s, maar het bewust verknallen van de bruidsreportage blijft onbenoemd. Anderzijds is heel treffend de eenzaamheid verbeeld, de zware last van een tientallen jaren verzwegen geheim, het effect van pesterijen op school en de discussies van ouders die teleurgesteld zijn in hun kinderen. Verstandelijke vermogens, alleen maar negens en tienen halen op school, zijn géén garantie voor een gelukkig leven.De filmversie is geregisseerd door Savero Constanzo. De vertoning woensdagavond in Filmtheater Het Fraterhuis in Zwolle maakte duidelijk, dat voor de verfilmde roman significant ouder publiek dan bij een doorsnee bioscoopfilm, in de zaal zat. Constanzo heeft zijn best gedaan de verhaallijnen in zoveel mogelijk redelijk korte scenes te verdelen, veel aan de verbeelding over te laten en alleen op een paar momenten het bijna samenkomen van de vleesgeworden tweelingpriemgetallen te laten zien. Pas laat in de film zien we het ski-ongeluk van de nog jonge Alice en het achterlaten van tweelingzus Michaela door Mattia, blij eindelijk naar een kinderfeestje te mogen, maar doodmoe van het moeten opvoeden van ‘haar’.