De vlucht van Yammer

      3 Comments on De vlucht van Yammer

Yammer, september 2008 gestart als een microblogging concurrent van Twitter binnen de bedrijfsmuren, was twee jaar geleden nog het speeltje van een enkele collega. Begin 2009 hield ik met Rick Mans presentaties over social media toepasisngen voor collega projectmanagers bij Capgemini. De groei in Yammer gebruikers bij Capgemini ging in die maanden van enkele tientallen naar enkele honderden.

Eind oktober 2010 stond de teller aan participerende Capgemini collega’s op 15.302, bijna 1 op de 7 collega’s wereldwijd heeft zich ingeschreven op Yammer. Natuurlijk zegt het plaatje rechts ook veel over het nog niet zo hoge aantal berichten per gebruiker, grofweg 8, waarbij er de heavy users en de passievelingen zijn die alleen kwamen kijken.

Groei dwingt keuzes af

De groei brengt wel met zich mee, dat vanaf 29 oktober niet meer default iedereen te volgen is. Je timeline zou exploderen en relevante berichten in de achtergrondruis zoek raken. Via de Company Feed kun je nog altijd alle publieke berichten volgen. Maar specifieke collega’s moet je nu zelf uitzoeken. Dat kan door te zoeken op naam, of door een overzicht met suggesties heen te bladeren.

Yammer is onlangs fors vernieuwd. Alle menu-opties vind je nu aan de linkerzijde. Aan de rechterkant is een paneel voor publisher en presence informatie opgenomen.  Nieuw zijn applicaties als Questions, Polls en Events, waarmee Yammer dicht tegen de extra’s in LinkedIN en Facebook aanligt.  Verder biedt een eigen applicatieplatform integratiemogelijkheden met andere bedrijfstoepassingen als SharePoint of Box.

Aantrekkingskracht
Yammer bedient nu 90,000 bedrijven en organisaties, 1 miljoen gebruikers in 135 landen. Meer dan 80% van de Fortune500 bedrijven zit op Yammer. Natuurlijk nog bescheiden in vergelijking met de honderden miljoenen gebruikers van Twitter, Facebook en LinkedIN, maar voor een 2-jaar oud netwerk niet verkeerd. Denk ook aan het bedrijfsgebonden aspect en de weerstand die microblogging in de zakelijke context in eerste instantie oproept. Bij de al genoemde presentaties in 2009 hadden veel collega’s kritiek op het in hun ogen nutteloze versturen van berichtjes, self exposure en de beperkte toegevoegde waarde ten opzichte van andere hulpmiddelen voor kennisdelen en -zoeken. In de loop van de achterliggende 2 jaar is het dan alleen maar vermakelijk om juist ook hen te zien instappen en participeren. De aantrekkingskracht zit in het makkelijk kunnen bereiken van mensen, collega’s met kennis over een onderwerp. Zet een vraag uit en vaak en snel krijg je antwoord. Hoe concreter je vraagstelling of onderwerp, hoe groter de kans van slagen.