2010 Marketinghit: veiling als voorpret etentje of vakantie

Geheid dat je mensen in je omgeving kent die al eens actief gebruik gemaakt hebben van Vakantieveilingen.nl of Etentjeveilen.nl. Net als de ‘last minutes’, ‘dagmenu’ of de ‘verrassing van de kok’ hebben deze voorzieningen een hoog ‘belevenis’-gehalte, dat de rationele prijs/kwaliteitsafweging naar de achtergrond duwt en de gevoeligheid voor gokken en risico’s. Ik moest direct weer denken aan Dan Ariely‘s Predictably Irrational.

Vakantieveilingen.nl

De site vakantieveilingen.nl veilt (korte) vakanties, maar ook festival- en concerttickets, kaarten voor attractieparken, etc. Uit eerste hand weet ik van hotelketens die elke dag een set kamers via de site in de aanbieding doen die het bezettingspercentage tot heel acceptabel niveau opkrikken en de omzet op peil houden dankzij de gretigheid van consumenten om tegen elkaar op te bieden. Ik heb bij het schrijven van deze blog een willekeurige veiling gevolgd om dit te illustreren. Zaterdag 28 augustus was de eerste dag van het Bavaria Open Air 2010. Dagkaart kost regulier €45. In de 10 minuten dat ik meekeek, krikte een kleine groep belangstellenden de prijs op de veiling op van €3 tot €20, met name door prijsopdrijving in de laatste minuut. Dat effect ken je wellicht van eBay veilingen, waar je je agenda moet leegmaken vlak vóór het verlopen van het aanbod om überhaupt een kans te maken. Iets dergelijks speelde zich op een parallel lopende veiling voor 2 entreekaarten voor Movie World Germany af. Reguliere toegangsprijs is €64, terwijl het winnende bod €50 is, terwijl het 1 minuut eerder nog €34 was. Biedt er niemand hoger, moet je accepteren. Dan kan het handig zijn andere aanbiedingen in bijvoorbeeld de Stentor voor het attractiepark te benutten.

Vooraf bepalen van je maximumprijs is nodig om je niet te laten verleiden stiekem toch teveel te betalen. Is €20 ten opzichte van €45 geen koopje dan? Natuurlijk, maar bedenk dat voor elk festival of concert kaarten gratis weggegeven worden als promotie (via radiospelletjes, quizzes in kranten of online spellen).

De stoere verhalen op verjaardagsfeestjes gaan over de geslaagde missies, het weekendje weg dat echt supervoordelig was. Over de verborgen kosten van de tijd die online is doorgebracht, misschien wel in de tijd van de baas of de frustraties bij de biedingen waarbij net een ander je vóór was, hoor je niemand. En zo lacht in elk geval Vakantieveilingen.nl, want aan het sitebezoek en het uithangbord voor veel meer veilingen en Google advertenties verdient het zelf geld. En hoe uitnodigend is de vermelding bij elke veiling wanneer deze start en eindigt. Je kunt er letterlijk je agenda voor vrijmaken.

Etentjeveilen.nl

Etentjeveilen.nl biedt in samenwerking met Dinnersite.nl diners voor 2 of meer personen in restaurants door heel Nederland aan. De veilingen duren wat langer dan bij het zenuwslopende Vakantieveilingen.nl. De enorme spelfout bij het willen selecteren van veilingen in Overijssel valt direct op. Onze provincie wordt gespeld als Overrijsel. Oei, geen veilingen in Friesland, Drenthe of Overijssel. Dat maakt de site dan weer minder aantrekkelijk. In heel Rotterdam maar één restaurant. Nee, hier is content nog geen king.