The Rocket Summer – Of Men and Angels

The Rocket Summer, het alter ego van de 27-jarige multi-instrumentalist, singer-songwriter en producer Stephen Bryce Avary heeft met Of Men and Angels een vierde full album afgeleverd. Er zijn niet veel vergelijkingen van rockers die het helemaal alleen doen (OK, Kerry Livgren staat me bij). Avary koos ditmaal voor zo min mogelijk overdubs bij opnames van drums en gitaarpartijen en liet de autotune op zijn zangpartijen uit. Twee stevige tracks, Roses en You Gotta Believe zetten de toon. Hoe vaker ik het album hoorde en de achtergrond van de one-man band leerde kennen, des te meer waardeerde ik het door Avary met CJ Eriksson geproduceerde Of Men and Angels meer. Live tijdens concerten wordt het concept anders uitgewerkt. Dan begeleiden vrienden Seth Brewton (gitaar), Nick Aranda (bas) en Justin Leu (drums) hem. Hills and Valleys en I Want Something To Live For houden de up-tempo, meezingbare rocksongs vast.

Nader kennismaken kan op Myspace, Wikipedia of Twitter.Walls is een eerste gevoelige pianoballad. Pull Myself Together is een MOR track over de tweede kans die we als mensen door ons geloof aangeboden krijgen. De zangpartij op de titeltrack, is staccato, in verses apart, bij de choruses helemaal op z’n plek. I Need A Break…But I’d Rather Have A Breakthrough is ook een aardige rocker. Het mid-tempo Nothing Matters is beduidend zwakker. Pianorock in Japanese Exchange Student heeft textueel ook al weinig om het lijf. Na de gitaarballad Tara, I’m Terrible spat Hey! uit je speakers. Dat lijkt een ingetogen Ian Eskelin track. Puntige pianorock in Let You Go, steviger bluesrock in This Is A Refuge en de 15e track (jawel!) Light (in the dark) als afsluiter. Hoog emotioneel gehalte in de vocalen, gelukkig niet overal in het liedje om het predikaat ‘over the top’ te vermijden. Hoewel textueel zonder echte hoogstandjes, verdient de muziek en de wijze van totstandkoming je aandacht.