Concertverslag Transatlantic in 013 Tilburg

Gisteravond stond de super progressive rockband Transatlantic in een uitverkochte concertzaal 013 Tilburg. Dankzij een tip van @paulabspoel had ik begin januari al een kaart gekocht. In 2003 werd in hetzelfde 013 de DVD Live in Europe opgenomen. Vorig jaar kwam na 7 jaar stilte het resultaat van de reünie, The Whirlwind, uit. Al wachten op de band waren de grappen over ‘slechts’ 6 liedjes in de set list veelgehoord. Liedjes voor episodes van een half uur is ook niet meer de goede uitdrukking. An Evening With TransAtlantic bracht vóór de pauze 1 epic, The Whirlwind die bijna 78 minuten in beslag neemt. Vooraf ook diverse bekende gezichten en bijpraten met collega recensenten en muziekliefhebbers.

Aangevuld met de Zweedse zanger, percussionist en gitarist Daniel Gildenlöw (Pain Of Salvation) lieten Roine Stolt (gitaar, zang), Neal Morse (toetsen, gitaar, zang), Pete Trewavas (bas, zang) en Mike Portnoy (drums, zang) hun kwaliteiten zien. Het speelplezier spatte van de de band af . Mike’s drum- en zangwerk is een show op zich. Omstanders bij de eerste helft hadden vorige week in Keulen 3u recht voor hem gestaan, de 2e helft heb ik zelf gisteren de kant van Mike opgezocht. Vóór de pauze aan de linkerkant had ik goed zicht op Neal Morse. Van zware rocksongs tot gevoelige vocalen in de ballads, akoestisch gitaarspel in duel met Roine Stolt of juist ruim baan voor Mike.

Na de pauze kwamen nog wat relatief kortere epics voorbij, van All of the Above tot Duel with the Devil. Om 23.30u ben ik weggegaan, verzadigd en een prachtervaring rijker. Goed nieuws voor de fans. Drummer/tourmanager Collin Leijenaar maakte gisteravond bekend, dat de Transatlantic albums op meerkleurig vinyl zijn uitgebracht, een DVD met niet eerder uitgebracht, maar ook in 013 Tilburg opgenomen materiaal verkocht wordt…en vrijdag aan het slot van de tour een nieuwe concert DVD opgenomen wordt.

Het publiek genoot met volle teugen, zelden heb ik zo’n blij en stralende massa in een concertzaal gezien. En terecht!

• There Is No Substitute For A Great Live Performance (thecontrapuntist.com)
  • Concert Review: Transatlantic – A Rare Performance by Four Musical Masters (thecontrapuntist.com)