Status van 2010 voorspellingen rond e-books en business modellen voor muziek

Zijn e-books, mobiel (internet) en mobiele applicaties en printing-on-demand inderdaad de nagels aan de doodskist van uitgeverijen, zoals FrankWatching onlangs na een rondje uitgevers conludeerde? En hoe zit het met het creatieve tegengeluid voor de klagende muziekindustrie?

E-Books nog geen vetpot

Half maart werd op het e-reading event bekend gemaakt, dat er in Nederland nog maar 37.000 e-readers verkocht waren en gebruikers gemiddeld 3 e-books hadden gekocht. Als je je business model alleen op e-books had gebaseerd, was het ook heen vetpot, stel ik dan vast. Bol.com verkocht in 2010 al wel 54 duizend e-books, maar daar zitten ook studie- en wetenschappelijke titels bij. Van veroveren van de markt of een trendbreuk in leesgedrag mag je nog niet spreken, blijkt uit het artikel van Bright.

AudioBits: variabele prijzen en terug naar de track in plaats van een album

De Nederlandse startup AudioBits bedacht, dat de hitindustrie voor 1967 ook ging om losse liedjes en niet om albums. Waarom dan concentreren op albums en een vaste prijs per liedje, zoals de iTunes en Amazon.com dat doen? Na 2 jaar voorbereiding is de site live. Tracks worden bij AudioBits afgerekend op basis van de lengte ervan. Een epic van 72 minuten mag meer kosten dan een minuut durende intermezzo ergens halverwege een album, toch? AudioBits heeft nu nog vooral de Ecovata catalogus met christelijke artiesten en Opwekkingsliederen in de aanbieding, nog niet al te veel keuze dus. Een voorbeeld van hoe het werkt. Blaise’s album Face 2 Face, dat ik in 2004 besprak voor Bottomline. Het 43 seconden durende intro kost €0,44, de 3:35 volgende track €0,97, andere tracks variëren tussen de €1,00 en €1,32. Natuurlijk kun je ook het hele album kopen en 10% korting krijgen.

Gogoyoko – social networking meets music meets charity

Gogoyoko is een een sociaal netwerk rondom muziek, dat artiesten & bands, platenmaatschappijen en muziekfans bij elkaar brengt rond een marktplaats, beter: muziekwinkel. Dat is niet alles, want minimaal 10% van de opbrengst gaat naar een goed doel, zoals Unicef, Artsen zonder Grenzen en Refugees United. Door direct van de artiesten te verkopen wordt een Fair Play icoon gebruikt. Evenals Spotify is Gogoyoko een Scandinavisch initiatief, IJslands om specifiek te zijn (dank aan Wikipedia). Niet verwonderlijk dat juist nordic bands de hitlijsten op de site bevolken.

Van closed alpha en beta is de site inmiddels op invitation only. Je kunt profielpagina’s aanmaken, afspeellijsten opstellen van muziek in de winkel en gratis naar de bijbehorende audio streams luisteren, muziekliefhebbers ontmoeten…en natuurlijk muziek kopen uit de winkel.

Meer vind je op Twitter, Facebook, Myspace, Vimeo en Flickr.

Pledge Music – muziek voor goed doel

Ook Pledge Music hoopt artiesten en muziekliefhebbers te interesseren voor een investering in een band in combinatie met een afdracht naar een goed doel. Daarmee gaat Pledge Music verder dan het onlangs ter ziele gegane, maar wellicht door te starten Sellaband.