In 2008 schreef Anne Truitt Zelenka Connect! A Guide to a New Way of Working. Ik besprak het boek in maart 2008. Zelenka haalt de krenten uit de pap voor wat betreft werkplek, keuze van telefoon, computer en online diensten. Connect! biedt handige aanwijzingen om dingen gedaan te krijgen, efficiënt met de stroom e-mails, RSS-feeds en andere vragen/verstoringen/afleidingen om te gaan. Het schept helderheid in mogelijke werkvormen om van hobby werk te maken en andersom, betrekt zaken als persoonlijke financiën, het belang van ‘echte’ relaties, oog voor de gevaren van burnout, overspanning en frustratie. Kortom: de technische en persoonlijke component in Het Nieuwe Werken wordt belicht.
Dik Bijl, auteur van het in januari 2010 besproken boek Aan de slag met nieuwe werken, definieerde in Het Nieuwe Werken (2007) het begrip als: “een visie waarbij recente ontwikkelingen in de informatietechnologie als aanjager gelden voor een beter(e) inrichting en bestuur van het kenniswerk. Het gaat om vernieuwing van de fysiek werkplek(ken), de organisatiestructuur en -cultuur, de managementstijl en niet te vergeten de mentaliteit van de kenniswerker en zijn manager.”
Echt, iedereen CEO?
Want, als bijgaande presentatie van Lanting tijdens het De Baak Innovation Seminar de diepgang en reikwijdte van Connect! verwoordt en verbeeldt, start de eerste plaat al verkeerd. Die For The Birds (Pixar) gaat over samenwerken in groepen, verschillende rollen en reacties op indringers. De simpele definitie ‘een leider is iemand die vrijwillig gevolgd wordt’ maakt al snel ‘iedereen CEO’. Zo lang dit beoogt je cirkel van invloed uit te leggen, of uit te leggen dat iedereen interessant is op één of meer vlakken, OK, maar niet als het om management of leiderschap gaat. Want maatgevend is niet ‘online netwerken bouwen om problemen op te lossen’. Daarmee win je geen delfstoffen, bouw je geen machines of verkoop je verzekeringen. En wacht even. Alls iedereen leider is, waar zijn de volgelingen dan?
Mensen boven media
Belangrijk is de connectie tussen mensen, media zoals een online platform, een telefoon of een koffietafel, blijven ondersteunend. Het gaat erom, dat mensen elkaar weten te vinden om samen te werken, problemen op te lossen, plezier te hebben en – in commerciële organisaties – winstgevend en duurzaam producten en diensten aan de man te brengen. Connect! ja. Productiviteit inleveren voor het rondhangen op Twitter of Facebook voor privé-zaken, zoals voorheen en nog steeds massaal gesurft wordt op het web onder werktijd, nee. Als ‘je krijgt de leider die je verdient’ opgaat, kun je dus zelf de openheid, verbondenheid en affiniteit met moderne middelen beïnvloeden.
Related Posts