Informatievoorziening bij treinreizen: hoofdpijndossier met medicijnen

Als je net als ik regelmatig met de trein reist, merk de uitschieters in de dienstverlening je het beste bijblijven. Die ene keer, dat je wel wordt geholpen om de volgende trein in Deventer naar Zwolle wel mee te mogen, geldt als positief voorbeeld. De nog altijd teveel vertragingen, uitval en andere onzin als negatieve. De informatievoorziening of juist het gebruik eraan is wat mij betreft hèt cruciale punt hierbij. Dat ik op het traject van Ommen – Zwolle – Utrecht CS – Amsterdam-Amstel een paar minuten vertraging oploop, is begrijpelijk. Het is nog altijd een logistieke operatie van jewelste.

Dat je op een ijskoude zondagavond waarop vele, vele treinen vertraagd of uitgevallen zijn op www.ns.nl/storingen lees: “Er zijn op dit moment geen storingen.” is dat volstrekt ongeloofwaardig. Zeker, als via de homepage “Door de weersomstandigheden rijden de treinen vandaag in een aangepaste dienstregeling. Advies: Maak, indien mogelijk, vandaag geen gebruik van de trein. Het risico bestaat dat uw bestemming vandaag onbereikbaar is.” gevonden wordt. De mensen die de oproep van Prorail zondagmorgen 20 december 2009 hadden genegeerd, en op Utrecht CS terecht kwamen, zagen onderstaand beeld.

maak geen gebruik van de treinWaren we in de kerstvakantie een beetje bekomen van de schrik, dreigde er vanaf 29 december opnieuw een vorstperiode. En wat deden NS en Prorail? Steggelen over wanneer nu wel of niet een negatief reisadvies of versoberde dienstregeling ingezet zou moeten worden. Het kan beter, en evenals bij veel organisaties, begint dat met communicatie. Op 7 januari kreeg ik van de NS een e-mail met de aankondiging Aangepaste dienstregeling: “Geachte heer Van der Klis,  Door het winterweer zijn er meer treinen defect. Dat heeft gevolgen voor de dienstregeling. Kijk voor meer informatie op www.ns.nl.” De last wordt er niet minder om, maar je weet het van tevoren.

Zelfredzaamheid

Omdat ik de komende maanden 3-4 dagen per week per trein blijf reizen, heb ik wat aanvullende informatiebronnen aan m’n Twitter buddies toegevoegd:

Verder bevalt me de NS mobiel actuele vertrektijden pagina, waarop direct storingen worden meegenomen.