Foursquare – social networking, geolocation en gaming

Twitter vriend Samuel Sanders (@samuels) verleidde me 4 januari met het aanbod van de BlackBerry client voor Foursquare. Met een aantal jaren lidmaatschap van The Foursquare Church, in Nederland beter bekend als Rafaël gemeenschap moest er aan de spontane associatie natuurlijk wel wat veranderen. Gemeenschap of community is er één om te onthouden. En ook het spelelement, waarover het Wikipedia lemma over Foursquare vertelt.

En ja, ik had al veel anderen zien inchecken op dit location-based sociale netwerk of op Twitter erover vertellen, zonder dat het me zelf voldoende trok. De met gaming elementen vergezelde sociale netwerken, zoals AdaptiveBlue’s Glue en Wakoopa zijn echter zo leuk opgezet, dat de mond-op-mond reclame het laatste zetje gaf.

Wat is Foursquare?

De makers van dit mobiele sociale netwerk trekken de vergelijking met een urban mix tape. Door in te checken in locaties (restaurants, musea, uitgaansgelegenheden, stadions, bekende plekken), tips te geven over wat er te doen is, ontstaat een soort online reisgids, verdergaand dan een standaard recensie. Voorbeeld. Ik heb in Balkbrug steakhouse Brasil getipt. Het idee is dan, dat mensen afgaan op je reputatie. Tjonge, als Henk-Jan – en die komt nog wel eens ergens – Brasil aanbeveelt, zal het wel een goede tent zijn. Als we eens in Balkbrug komen, houden we die in gedachten. Of acuter: je komt terug uit Balkbrug, stopt op het welbekende kruispunt en vraagt je af ‘waar kan ik hier lekker eten?’. Het moeilijke antwoord: pak je mobiel, open Foursquare, kijk naar Nearby places. Het makkelijke antwoord: kijk naast je, parkeer de auto en geniet van het eten.
Foursquare heeft naast een web client applicaties voor iPhone, Android, een mobile browser client en (sinds afgelopen kerstvakantie) een private beta versie voor BlackBerry (die ik heb getest).

Wat maakt het leuk?

De integratie met je Twitter en Facebook profielen zijn handig. Het helpt zeker in de promotie van je profiel. Het spelelement om aan karma te winnen, door vaker op een locatie in te checken. Na tweemaal thuis te zijn ingecheckt was ik al ‘mayor‘, my home is my castle, zal ik maar zeggen). Na driemaal inchecken binnen een week ben je local, daarna bender, enzovoorts.

Door met name uitgaansgelegenheden te benoemen en voor je netwerk te ontsluiten, verdien je extra punten. Je ziet wie er mayor van een locatie is en waar je vrienden uithangen. En anders dan Google‘s Latitude, dat een gesloten netwerk vormt met alleen Gmail contacten als potentiële netwerkgenoten, zonder dat bovenop Latitude extra diensten, spelelement, of wat dan ook gebouwd is, is dit plezieriger om te doen. Groot nadeel van Latitude is, dat ook constant de locatie uitgewisseld wordt met de Google servers, over big brother en onnodig veel netwerkverkeer gesproken.

Waarom zou je iedereen laten weten waar je zit?

Er moet niks. Het is ook niet handig om bij elke locatie de goegemeente te laten weten waar je zit (bij de huisarts, de tandarts, op elk tussenstation op weg naar je werk, etc.) Het moet leuk en grappig zijn om anderen te volgen, meer niet. En, ook met Twitters geolocation weten al je volgelingen waar je uithangt. Mocht je inbrekers willen uitnodigen, terwijl je op vakantie bent, kan dat natuurlijk wel.

Minpunten

Ja, je hebt een profielpagina, maar geen badges of andere gadgets. En ja, er is gevaar bij een groeiend netwerk op een scheve verhouding signaal-ruis. Specifiek aan de BlackBerry mist een aantal functies, zoals het beheren van vrienden, WiFi ondersteuning en nearby tips.