In de 21e eeuw geldt de full CD steeds minder als leidende muziekdrager. Uitgaande van de eerlijke aankopen, kunnen consumenten hun eigen ‘albums’ samenstellen door losse nummers te kopen via bijvoorbeeld iTunes. Voor artiesten en bands geldt een productie van x CD’s in de contractueel met een distributiepartner, nog altijd ‘platenmaatschappij’ genoemd, vaker als molensteen dan als creatieve ruimte. De beweging die ik na independent artiesten nu ook label artiesten zie maken, is het meer en meer uitbrengen van een EP met bijvoorbeeld 4 of 6 songs. Voordelen zijn evident:
- Je kunt regelmatiger je muzikale creaties loslaten op de markt. Voorbeelden zijn Sarah Masen, Joy Williams / The Civil Wars, Vicky Beeching (februari 2010) Group1Crew (eind maart).
- het is prijstechnisch aantrekkelijker merchandise dan een volledige CD (€5 ipv €15).
- je kunt een EP bijvoorbeeld koppelen aan een concert/tour thema. Voorbeeld is Newsboys‘ Born Again EP.
- je kunt makkelijker een live concertregistratie kwijt tussen een reeks studio-albums. Voorbeeld is Phil Wickham’s Singalong.
- je kunt een EP makkelijker als freemium inzetten dan een CD. Voorbeelden is de kerstactie van MercyMe door een live record weg te geven.
EP is dus echt iets om te onthouden, als artiest om financiële en creatieve risico’s te spreiden en een aantrekkelijker propositie voor je doelgroep (fans, luisteraars) te hebben, en als publiek om regelmatiger te kunnen genieten van nieuwe songs van je favoriete artiesten en bands, als blijk van waardering en connectie met jou – de fan of luisteraar.
Related articles by Zemanta
- Uitgeven: new rules of interaction! (slideshare.net)
- My Online Trends For 2010 Netlash report (slideshare.net)
Related Posts