Patrick van der Duin e.a. – Innovatie uit de polder

Na het vorige boek Goed nieuws uit Nederland: Vijftig inspirerende innovaties vol met happy ondernemers die vol trots hun innovatie presenteerden, leek het Patrick van der Duin (TU Delft, innovatiemanagement), Rob de Graaf (docent aan Nyenrode, ondernemer, Innovation Leadership Network) & Ton Langeler (pro-Actuate) goed na te gaan, waarom Nederland in recente jaren minder scoort in internationale ranglijsten op het vlak van innovaties en hoe Nederland kan vernieuwen. Dat laatste is meteen de subtitel van Innovatie uit de polder en wordt onder meer ingevuld met vijfmaal vier adviezen op diverse niveaus in de samenleving (van macro tot micro). Voor de stand van het land interviewde het trio auteurs vijftien innovatie-experts, van hoogleraar Innovatiemanagement Guus Berkhout, Chief Innovation Officer Rob van Leen (DSM), Marc Schröder (de man achter BiedenenWonen, RouteMobiel en Tango) tot radio-ondernemer Erik de Zwart. Flarden uit de interviews zijn verwerkt in de diverse invalshoeken, zoals ‘een uitvinding is geen innovatie’ (wat is innovatie), ‘als het voorspelbaar is, is het geen innovatie’ (omgaan met onzekerheid en risico), ‘in voor- en tegenspoed’ (cyclisch of juist anti-cyclisch innoveren), ‘het man-op-de-maandenken’ (over visie, leiderschap), ‘geen haarlemmerolie, maar het smeert wel’ (ICT als enabler van innovatie) en ‘polderen 2.0’ (interactief innoveren, wisdom of the crowds). De adviezen zijn geen gouden regels, succesfactoren die eerder werden geduid rond ‘innoverende bedrijven’ bleken in een ander tijdsgewricht toch anders uit te pakken. Als stand van zaken en aanmoediging innovatie meer aandacht te geven als ‘BV Nederland’ geeft Innovatie uit de polder een goede peilstok.