Pindakaas tegen galstenen
Ik lust geen pindakaas en ben geen vrouw, da's balen. Pindakaas, pinda's en andere noten zijn goed tegen galstenen. Dat blijkt uit onderzoek van de Harvard School of Public Health onder 80.000 vrouwen. De conclusies zijn onlangs gepresenteerd in het Amerikaanse tijdschrift American Journal of Clinical Nutrition.

Vrouwen die vijf keer of meer per week een handje (ongeveer 30 gram) pinda's of andere noten eten (ongeveer 160 calorieën per portie) lopen 25% minder kans op een verwijdering van de galblaas (cholecystectomie). Wie vijf of meer keer per week een halve portie pindakaas eet (één eetlepel, ongeveer 95 calorieën), loopt 15% minder risico. Dit eerder onderzoek bleek al dat een dagelijkse, kleine portie pinda's en pindakaas ook de kans op hart- en vaatziekten en diabetes type 2 verkleint.


0 Comments:
Een reactie plaatsen
<< Home