«

»

jul 15 2010

Is de location based services hype over?

Image representing Foursquare as depicted in C...
Image via CrunchBase

Location-based services als Foursquare, Gowalla, etc. leken de hit van 2010, maar zelf ben ik alweer enkele maanden Foursquare-vrij. Ben ik de enige? De release van Foursquare Perspectives, een nieuw hulpmiddel van @awarenessinc, was een goede aanleiding om een en ander te testen. Op Foursquare Perspectives kun je de presence van een merk op dergelijke services bekijken. Capgemini (93.000 werknemers, vele tientallen kantoren overal ter wereld) als proefkonijn levert het volgende ontnuchterende plaatje op:

  • 54 locaties geïdentificeerd op Foursquare
  • 1.910 checkins door 266 unique visitors (0,28% van de werknemers)
  • 30 mayors
  • slechts 2 locaties (Capgemini Utrecht en Capgemini Groningen) zijn meer dan 250 maal ingecheckt
  • op 33 locaties is niet meer dan 2x ingecheckt

“Repeat Ratio” is Checkins/Uniques en laat de trouwe Foursquare gebruikers zien op bepaalde locaties.

Venue ID Venue Repeat Ratio Check-Ins Unique Checkins State
510146 Capgemini Seine Etoile 7.75 93 12 France
102877 Capgemini Utrecht 7.5275 685 91 The Netherlands
1384507 Capgemini Consulting 4.1667 50 12 Ile-de-France
171037 Capgemini – Wardour Street 3.3846 44 13 UK

IBM, met 399.000 werknemers viermaal zo groot als Capgemini, laat in Foursquare Perspectives wel een actievere Foursquare community zien, maar ten opzichte van het aantal werknemers nog steeds maar 0,68%. Van alle IBM kantoren is slechts op 412 plekken ingecheckt, meer dan de helft van de kantoren slechts 1 of 2 maal.

Ik heb bewust deze organisaties gekozen, vanwege de grote interne populatie met affiniteit met IT gadgets, nieuwe ontwikkelingen, social media, etc. Natuurlijk zou je ook de populariteit van Starbucks of NS Zwolle kunnen nakijken, maar die hebben een hoger ‘toevallig ben ik er’-gehalte. Vind je het echt stoer mayor van zoveel mogelijk plekken te zijn, zul je je ‘eigen’ kantoor zeker inchecken, maar uit de cijfers hierboven blijkt dat dus maar mondjesmaat te gebeuren en zeker niet door veel mensen. Ik gok erop, dat de user base van LinkedIN for iPhone of een mobiele Twitter client veel groter is! Kijk je naar een web 2.0 platform als Yammer, dan zit bijvoorbeeld 9% van Capgemini’s werknemers als member ‘er op’.

Enhanced by Zemanta

1 comment

  1. Aldert

    Dat mensen niet veel of minder op hun werk inchecken betekend niet automatisch dat de Location based services minder populair worden. Het kan juist betekenen dat mensen LBS gaan gebruiken zoals het bedoeld is en op de momenten waarop het nuttig is. Dus in de horeca etc, waardoor vrienden die toevallig bij je in de buurt zijn kunnen aanschuiven op het terras of in de kroeg. Of bij ondernemingen waar je gratis items of goodies kan scoren. Elke dag inchecken op je werk heeft weinig zin en kan zelfs irritant worden voor je vrienden/volgers. Op http://feest.je zien we ook een lichte afname in ‘werk-checkins’ en juist een toename in ‘vrijtijd-checkins’.

Laat je reactie achter